hindustantimes

خلیل‌زاد با وزیر خارجه‌ی هند در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو کرد

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان که در جریان هفتمین  دور سفرش به افغانستان و کشورهای منطقه قرار دارد، در سفری به هند، با شماری از مقام‌ها از جمله با سوشما سواراج، وزیر خارجه‌ی این کشور دیدار کرده است.

در این دیدار که روز دوشنبه (16 ثور) در دهلی‌نو، پایتخت هند انجام شده، دو طرف در مورد روند صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

رسانه‌های هندی گزارش کرده‌اند که نقش کشورهای منطقه در استقرار صلح در افغانستان از محور اصلی این دیدار بوده است.

در گزارش این رسانه‌ها به نقل از مقام‌های وزارت خارجه‌ی هند آمده است که آقای خلیل‌زاد در دیدار با وزیر خارجه‌ی این کشور در مورد مذاکرات جاری در قطر معلومات داده است. همچنان در این دیدار وزیر خارجه‌ی هند از تعهد کشورش به همکاری با هم‌پیمان‌هایش در روند صلح افغانستان اطمینان داده است.

این در حالی است که ششمین دور گفت‌وگوها میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان برای پنجمین روز، پس از یک روز وقفه به دلیل آغاز ماه مبارک رمضان امروز از سر گرفته می‌شود.

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تضمین این‌که خاک افغانستان علیه دیگران استفاده نشود، برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و اعلام آتش‌بس از چهار موضوع مورد بحث دو طرف در این دور گفت‌وگوها می‌باشد.

این دور گفت‌وگوها روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته آغاز شد و قرار بود که روز یک‌شنبه (۱۵ ثور) به پایان برسد، اما گفته می‌شود که دو طرف در این دوری از گفت‌‌وگوها تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده و فیصله کرده‌اند که صحبت‌ها ادامه یابد.