سیستم «نشانه‌های جغرافیایی» برای نخستین بار در افغانستان ایجاد می‌شود

اطلاعات روز: وزارت زراعت، مالداری و آبیاری کشور امروز (پنج‌شنبه، ۱۹ ثور) تفاهم‌نامه‌ی ایجاد سیستم «نشانه‌های جغرافیایی» (جی‌آی) را با نماینده‌ی سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد (FAO) در کابل به امضا رساند.

نصیر احمد درانی، وزیر زراعت، مالداری و آبیاری کشور در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت که سیستم نشانه‌های جغرافیایی برای اولین بار در افغانستان به منظور عرضه‌ی محصولات زراعتی کشور با «نشان افغانستان» و مشخصات مبدأ جغرافیایی آن به بازارهای جهان ایجاد می‌شود.

آقای درانی افزود: «سیستم جی‌آی مدافع حقوق مولد و مستهلک است. مولد آن امتیازاتی را دارد که به کدام طریقه تولید می‌کند، از این حقوق هم دفاع می‌کند. مستهلک هم اختیار دارد که کدام تولیدی از کدام منطقه را با کدام معیار خریداری کند، از حقوق آنان هم دفاع می‌کند.»

او این سیستم را یکی از معیارهای قبول‌شده‌ی سازمان تجارت جهانی خوانده، تاکید کرد که افغانستان می‌تواند آن عده محصولات زراعتی و صنعتی‌اش را وارد این سیستم کند که دیگر کشورها قادر به تولیدش به چنین معیاری نمی‌باشند.

به گفته‌ی وزیر زارعت کشور، در گام نخست زعفران هرات، انار قندهار و جلغوزه‌ی پکتیکا به نام خود این ساحات جغرافیایی، در این سیستم ثبت می‌شود.

او افزود: ‌«زمانی که ما بتوانیم تولیدات خود را در سیستم جی‌آ‌ی ثبت بکنیم، کشور دیگری نمی‌تواند به نام خود صادر کند؛ این مالکیت ما است. در عین‌ زمان، سیستم جی‌آی این نفع را به ما می‌رساند که حداقل ۲۹ درصد محصولات خود را نظر به نرخ روز، بهتر بفروشیم. هیچ نوع سرتفکیتی ضرورت نیست و مستقیم به مارکیت اروپایی دست‌رسی پیدا می‌کنیم.»

از سویی هم آقای درانی گفت که از دیگر مزایای این سیستم این است که می‌تواند دست‌رسی افغانستان به مارکیت‌های بین‌المللی را فراهم کند و هم‌اکنون افغانستان به خاطر نداشتن معیار لازم برای درست بسته‌بند‌ی‌نکردی محصولات زراعتی‌اش، به مارکیت بین‌المللی دست‌رسی ندارد.

او افزود که این سیستم طی سه مرحله که شامل تدوین قوانین و اسناد تقنینی خاص، ثبت محصولات و حمایت و حفاظت از این سیستم می‌باشد، در سه سال تکمیل می‌شود.

به گفته‌‌ی وزیر زراعت، مرحله‌ی اول آن طی یک سال آینده اجرا می‌شود که ۴۶ میلیون دالر هزینه‌ی این دوره را دفتر نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا و مؤسسه‌ی «جی‌آی‌زید» پرداخت می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *