اتحادیه اروپا: سهم زنان در روند صلح نباید نادیده گرفته شود

اطلاعات روز: پیری مایدون، سفیر اتحادیه اروپا در کابل می‌گوید که زنان افغانستان قربانی اصلی خشونت‌ها در این کشور هستند و سهم آنان در روند صلح نباید نادیده گرفته شود. آقای مایدون همچنان می‌گوید که زنان باید بخش مهمی از گفت‌وگوهای صلح باشند.

آقای مایدون این اظهارات را امروز (جمعه، 20 ثور) در مراسم گرامی‌داشت از «روز اروپا» در کابل مطرح کرده است. به گفته‌ی او، توافق‌نامه‌ی صلحی که زنان بخش مهمی از روند گفت‌وگوها باشند، فرصت موفقیت آن بیشتر از توافق‌نامه‌ای است که سهم زنان در آن در نظر گرفته نشده باشد.

سفیر اتحادیه اروپا در حالی به سهم دادن زنان افغانستان در روند گفت‌وگوهای صلح تأکید کرده است که نمایندگان ایالات متحده‌ی امریکا تا کنون دست‌کم شش بار با نمایندگان طالبان در امارات و قطر دیدار کرده تا این گروه را به میز مذاکره‌ی مستقیم با حکومت افغانستان حاضر کنند.

ریاست هیأت امریکایی را که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان بر عهده دارد، شام روز گذشته از پایان ششمین دور گفت‌وگوهایش با نمایندگان طالبان در قطر خبر داد.

هر چند انتظار می‌رفت که دو طرف در این دور گفت‌وگوها روی آتش‌بس و نشست بین‌الافغانی بحث و گفت‌وگو کنند اما براساس اطلاعاتی که آقای خلیل‌زاد و گروه طالبان به رسانه‌ها داده، در این موارد صحبت نشده است. خلیل‌زاد گفته است که در حال حاضر بحث روی جزئیات «پیچیده و مشکل» است.

این در حالی است که پیشتر گفته شده بود که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تضمین این‌که خاک افغانستان علیه دیگران استفاده نشود، برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و اعلام آتش‌بس از چهار موضوع مورد بحث دو طرف در این دور گفت‌وگوها خواهد بود.