کمال ناصر اصولی با ریاست میر رحمان رحمانی مخالفت کرد

اطلاعات روز: کمال ناصر اصولی، عضو مجلس نمایندگان و یکی از نامزدان سمت ریاست مجلس و یکی دیگر از نامزدان ریاست مجلس نتیجه‌ی انتخابات امروز برای تعیین رییس مجلس را رد کرده‌اند.

آقای اصولی در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است که نصاب امروز مجلس نمایندگان 247 نفر بود و ورق رأی‌دهی نیز 247 رأی درنظر گرفته شده بود.

او همچنان گفته است که اصول وظایف داخلی مجلس نمایندگان در تعیین رییس پنجاه درصد آرا به اضافه‌ی یک رأی را درنظر گرفته است.

به گفته‌ی او، میر رحمان رحمانی که از سوی عطامحمد دهقان‌پور، رییس موقت مجلس نمایندگان به‌حیث رییس این مجلس اعلام شده، نتوانسته است 124 رأی (پنجاه درصد به اضافه‌ی یک رأی) به دست بیاورد.

آقای اصولی در عین حال ادعا کرده است که انتخابات امروز مجلس نمایندگان برنده ندارد و براساس اصول وظایف داخلی، انتخابات بین نامزدان جدید فردا (یک‌شنبه، 29 ثور) برگزار خواهد شد.

آقای اصولی همچنان ادعا کرده است که میر رحمان رحمانی برای اعضای مجلس پول توزیع کرده تا برایش رأی دهند.

در همین حال تلویزیون ملی افغانستان نیز اعلام کرده که میرویس یاسینی، نماینده‌ی مردم ننگرهار در مجلس نمایندگان و یکی از نامزدان سمت ریاست این مجلس در انتخابات دور اول نیز با ریاست میر رحمان رحمانی مخالفت کرده است.

این در حالی است که در انتخابات امروز (شنبه، 28 ثور) که نصاب آن در ابتدا 247 نفر اعلام شده بود، میر رحمان رحمانی 123 رأی و کمال ناصر اصولی نیز 55 رأی به دست آوردند.

در این انتخابات 13 رأی سفید و 53 رأی باطل به صندوق‌ها انداخته شده بود. همچنان یک کاغذ سفید از صندوق‌ها بیرون آمد و دو رأی دیگر نیز ناپدید بود.

براساس نتایج برآمده از صندوق، هیچ نامزد رأی اکثریت (پنجاه درصد آرا به اضافه‌ی یک رأی) را به‌دست نیاوردند اما آقای رحمانی ادعا کرد که رییس مجلس انتخاب شده است زیرا به گفته‌ی او، آنچه از صندوق بیرون آمد، کمتر از مجموع آرایی بود که در نصاب عمومی مجلس اعلان شده بود.

اما آنچه مجموع آرایی که از صندوق بیرون شد، 244 رأی می‌شود. گم بودن سه رأی دیگر اکنون چالش جدیدی را خلق کرد.

به دنبال آن، یک منبع از مجلس نمایندگان به اطلاعات روز گفته بود که آقای دهقان‌پور، میر رحمان رحمانی و کمال ناصر اصولی پشت درهای بسته جلسه کردند و ساعتی بعد، میر رحمان رحمانی به‌صورت رسمی به‌حیث رییس مجلس نمایندگان اعلام شد.

در مصوبه‌ی شماره (1-001) امروز مجلس نمایندگان به امضای آقای دهقان‌پور آمده است: «مطابق به ماده‌ی هشتادوهفتم قانون اساسی کشور و ماده‌ی هشتم اصول وظایف داخلی ولسی جرگه، محترم میر رحمان رحمانی، نماینده‌ی ولایت پروان، نامزد ریاست مجلس، در نتیجه‌ی انتخابات سری و مستقیم با کسب 123 رأی تأیید، 13 رأی سفید و 53 رأی باطل به اکثریت آرأی اعضای حاضر مجلس، به‌حیث رییس مجلس ولسی جرگه برأی یک دوره‌ی تقنینی (دور هفدهم)، انتخاب گردید.»

در این مصوبه نصاب مجلس 244 نفر ذکر شده است. براساس این نصاب، آقای رحمانی توانسته است پنجاه درصد آرا به اضافه‌ی یک رأی (123) رأی را به دست بیاورد.

انتخاب رییس و هیأت اداری مجلس نمایندگان در دوره‌های گذشته نیز جنجالی بوده است. در دور گذشته، پس از چند بار بی‌نتیجه ماندن انتخابات سرانجام عبدالرووف ابراهیمی از قوم ازبیک به‌عنوان یک فرد بی‌طرف به‌حیث رییس انتخاب شد.