درانی: امسال باغ‌های جدید میوه در 30 هزار جریب زمین ساخته می‌شود

اطلاعات روز: نصیراحمد درانی، وزیر زراعت، آب‌یاری و مال‌داری کشور می‌گوید که در سال جاری خورشیدی باغ‌های جدید میوه‌های زودرس و دیررس از سوی این وزارت در ۳۰ هزار جریب زمین در کشور ساخته می‌شود.

آقای درانی که امروز (یک‌شنبه، ۲۹ ثور) در «دومین نمایشگاه میوه‌های زودرس» در کابل صحبت می‌کرد، افزود که وزارت زراعت، آب‌یاری و مال‌داری همچنان تلاش می‌کند باغ‌های متراکم را نیز گسترش دهد.

به گفته‌ی او، در حال حاضر فقط در زون شرق کشور، حدود سه‌هزار جریب زمین باغ‌های متراکم یا میوه‌های زودرس وجود دارد که نزدیک به ۱۲ هزار تن میوه از آن سالانه برداشت می‌شود.

وزیر زراعت تأکید کرد که تقاضای برای میوه‌های تازه در این فصل سال (بهار) زیاد است و میزان تولید باغ‌های زودرس، فعلاً تنها برای خود زون شرقی کفایت نمی‌کند.

به گفته‌ی او، در متباقی زون‌های کشور ساحات کم‌تری از این نوع باغ‌ها وجود دارد و وزارت زراعت تلاش می‌کند این باغ‌ها را در کشور گسترش دهد.

آقای درانی گفت: «ما می‌خواهیم که در افغانستان در تمام وقت‌ها و ‌فصل‌ها هم میوه‌ی تازه داشته باشیم و هم بنیه‌ی اقتصادی دهقانان تقویت شود.»

گفتنی است که در دومین نمایشگا میوه‌های زودرس در کابل دو نوع شفتالو، زردآلو، گیلاس و همچنان برخی از سبزیجات به نمایش گذاشته شده بود.

این میوه‌ها در مقایسه با میوه‌های معمولی حدود دو ماه پیش پخته و به مارکیت عرضه می‌شود و تقاضا برای آن در مارکیت نیز زیاد است.