سیلاب در غور؛ منار جام در معرض تخریب قرار دارد

اطلاعات روز: مقام‌های محلی در ولایت غور امروز (پنج‌شنبه، ۲ جوزا) اعلام کردند که سرازیرشدن سیلاب‌های شدید در ولسوالی شهرک این ولایت، «منار جام» را در معرض تخریب قرار داده است.

عبدالحی خطیبی، سخن‌گوی والی ولایت غور به روزنامه اطلاعات روز گفت: «این سیلاب‌ها که عصر دیروز (چهارشنبه، ۱ جوزا) جاری شده است، خسارات سنگینی در ولسوالی شهرک بر جای گذاشته است، اما تا کنون به منار جام آسیبی نرسانده است.»

آقای خطیبی تأکید کرد که سیل تا ارتفاع یک‌ونیم متری دیوار استنادی اطراف این جام رسیده بود و قسمتی از این دیوار را نیز تخریب کرده است.

همچنان به گفته‌ی او، در نتیجه‌ی جاری‌شدن این سیلاب، ساختمان هوتلی در کنار این منار جام که در سال ۲۰۱۲ میلادی از طرف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ساخته شده بود، نیز تخریب شده است.

این در حالی است که ریاست اجرایی کشور حدود یک ماه پیش (۲۸ حمل) اعلام کرده بود که کار ابتدایی بازسازی این منار به زودی آغاز می‌شود.

اما آقای خطیبی می‌گوید که کار بازسازی منار جام تا کنون آغاز نشده است.

با این حال ریاست اجرایی کشور  با نشر اعلامیه‌ای امروز به وزارت به وزارت اطلاعات و فرهنگ و یونسکو هدایت داده است که هر چه «عاجل» با فرستادن یک تیم تخنیکی مجرب، از تخریب بیشتر ساحه‌ی منار جام جلوگیری کرده و روی اقدامات بعدی کار نمایند.

به نقل از اعلامیه، ترمیم اساسی منار جام حدود یک میلیون دالر امریکایی هزینه بر می‌دارد.

منار جام غور، يكی از آبده‌های تاريخی افغانستان است که در  روستای «جام» ولسوالی شهرک این ولایت موقعیت دارد. این منار پس از قطب منار در دهلی بلندترين منار آجری جهان است.

باستان‎شناسان معتقدند كه «قطب‌منار» كه بلندی آن ۷۳ متر است، نیز با الهام از منار جام غور در اوايل سده‌ی سيزدهم ساخته شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *