بی‌پروایی ارگ نسبت به تشدید تنش‌های سیاسی

بی‌پروایی ارگ نسبت به تشدید تنش‌های سیاسی

از زمانی که نامزدان ریاست‌جمهوری، خودشان را به‌صورت رسمی در کمیسیون مستقل انتخابات برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو ثبت نام کرده‌اند، 17 نامزد از 18 نامزد ریاست‌جمهوری، به‌صورت مداوم، نگرانی‌های‌شان را در خصوص رعایت‌نشدن قوانین، عرف‌ها و ملاحظات سیاسی و اداری در خصوص چگونگی پیش‌برد امور کشوری تا برگزاری انتخابات مطرح کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین نگرانی‌های نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، تلاش رییس‌جمهور اشرف غنی برای پیروزی در انتخابات به واسطه‌ی استفاده از امکانات دولتی و صلاحیت‌های کاری‌اش است. نامزدان ریاست‌جمهوری رییس‌جمهور غنی را متهم می‌کنند که با روی دست‌گرفتن سلسله‌ای از عزل و نصب‌های گسترده در ادارات دولتی، در صدد آن است تا در نهادهای مختلف حکومت، مهره‌چینی‌های سیاسی کرده و با استفاده از این شبکه‌ی وسیع، از راه‌های غیرقانونی و در واقع کمپاینی، زمینه‌های پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری را فراهم کند.

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و یکی از نامزدان مطرح انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، به مناسبت پایان یافتن دوره‌‌ی کار حکومت در اول جوزا، دوام رویه‌ی اکنون ارگ ریاست‌جمهوری در عزل و نصب‌ مقامات عالی‌رتبه و استفاده از امکانات و منابع دولتی به سود کارزارهای انتخاباتی را مخل ثبات سیاسی دانسته است. او نیز به جرگه‌ی طویل نامزدان مخالف عملکردهای ارگ ریاست‌جمهوری در دوره‌ی پس از ثبت نام رسمی نامزدان ریاست‌جمهوری پیوست و تأیید کرد که نگرانی‌های احزاب، چهره‌های سیاسی و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص سوءاستفاده‌ی ارگ ریاست‌جمهوری از منابع و امکانات دولتی و عزل و نصب‌های گسترده در مناصب بلندپایه، موجه است و دوام این رویه، موجبات شکنندگی اوضاع مملکت و اخلال در ثبات سیاسی را فراهم می‌کند.

نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌صورت متفق اعلام کرده‌اند که از تلاش‌های تیم انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی در خصوص استفاده از امکانات دولتی در راستای برآورده‌شدن منافع انتخاباتی و عزل‌و‌نصب‌های گسترده در مناصب بلند حکومتی نگرانند. این نگرانی از آن‌جا ناشی می‌شود که رییس‌جمهور غنی، خود یکی از نامزدان ریاست‌جمهوری در انتخابات پیش‌رو است و این اقدامات برای پیروزی از راه‌های غیرقانونی و دست‌کم غیرمتعارف در انتخابات صورت می‌گیرد. به‌زعم نامزدان ریاست‌جمهوری، در صورت دوام این رویه، انتخابات عرصه‌ای برای رقابت در شرایط برابر برای همه‌ی نامزدان نخواهد بود. ارگ ریاست‌جمهوری اما، نه تنها به هیچ یک از این نگرانی‌ها که بر مبنای قانون و عرف سیاسی مطرح می‌شوند، التفاتی نکرده که به رویه‌اش شدت بیش‌تری داده است. تلاش ارگ ریاست‌جمهوری برای دوام‌دادن به این رویه‌ی غیرمسئولانه، سلامت انتخابات به‌عنوان میدان برابر برای رقابت و ثبات سیاسی لازم برای مدیریت انتخابات و مواجهه‌ی مناسب با پروسه‌ی صلح و دیگر مسائل و چالش‌های کلان‌کشوری را شدیدا با خطر مواجه می‌کند.