AfghanMissionUN

نماینده‌ی دایمی افغانستان در سازمان ملل از طالبان خواست تا تعهد برای صلح را در عمل نشان دهند

اطلاعات روز: عادله راز، نماینده‌ی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد از گروه طالبان خواسته است تا دست از خشونت برداشته و تعهد خود برای صلح را در عمل نشان دهند.

خانم راز این اظهارات را در نشستی زیر عنوان «حفاظت غیرنظامیان به‌ویژه امدادگران صحی و بشری» در مقر نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد مطرح کرده است.

این نشست به همکاری انستیتوت بین‌المللی صلح و نمایندگی‌های دایمی آلمان، پولند، فرانسه و عراق در سازمان ملل و دفترهای هماهنگی کمک‌های بشری، سازمان جهانی صحت و ائتلاف حفاظت صحت در منازعه برگزار شده بوده است.

نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در رشته تویتی به نقل از خانم راز نوشته است که حفاظت امدادگران از اولویت‌های دولت افغانستان است. او در عین حال تأکید کرده است که طرف‌های درگیر باید مسئولیت‌شان برای حفاظت از غیرنظامیان و امدادگران در جریان منازعه را درک کنند.

خانم راز در ادامه از گروه طالبان خواسته است که «تعهد واقعی خویش را برای صلح از طریق اعمال خویش نشان داده و از خشونت دست بردارند.»

او همچنان از طالبان خواسته که از حمله بر غیرنظامیان، مکان‌های عمومی، مراکز صحی و کارمندان بشردوستانه دست بردارند.

این خواست خانم راز از گروه طالبان در حالی مطرح می‌شود که طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان با هدف قراردادن امدادگران بشری و استفاده از تأسیسات آنان ادامه می‌دهند.

کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ به تاریخ 23 حمل سال جاری خورشیدی به دنبال تهدید گروه طالبان، تمام فعالیت‌هایش در افغانستان را متوقف کرده بود. این کمیته اعلام کرده بود که نگران امنیت کارمندان خود در افغانستان است.

یک روز پیش‌تر از آن، گروه طالبان فعالیت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت (WHO) را در مناطق تحت کنترل خود ممنوع اعلام کرده و گفته بود که صلیب سرخ به تعهداتش با این گروه درست عمل نکرده و بخش واکسینه سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز فعالیت‌های مشکوک انجام می‌دهد.