سه روز سیل در افغانستان 24 کشته و 11 زخمی برجا گذاشت

سه روز سیل در افغانستان 24 کشته و 11 زخمی برجا گذاشت

در نتیجه‌ی جاری‌شدن سیلاب‌ها در سه روز اول ماه جاری خورشیدی در چند ولایت، دست‌کم ۲۴ نفر کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

ولایت‌های غور، هرات، غزنی و کابل از ولایت‌هایی‌اند که جاری‌شدن سیل در آن با تلفاتی جانی به همراه بوده است. همچنان ولایت‌های پروان، میدان‌وردگ، بامیان و بغلان از دیگر ولایت‌هایی اند که سیل در آن جاری شده، اما تلفات جانی در پی نداشته است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث کشور می‌گوید که در نتیجه‌ی جاری‌شدن سیل در این ولایت‌ها، ۲۲۱ خانه به صورت کلی و ۱۱۶ خانه‌ی دیگر نیز به صورت قسمی تخریب شده است.

اما مسئولان محلی از ولایت‌‌های غور، هرات، غزنی و کابل می‌گویند که در جریان جاری‌شدن سیل در این ولایات، ۲۰ نفر کشته و پنج نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

از سویی هم، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث برای هر کشته‌ی سیل اخیر، مبلغ ۵۰ هزار افغانی کمک نقدی درنظر گرفته است. اما به گفته‌ی مسئولان این وزارت تا هنوز برای زخمیان و خسارات ناشی از جریان سیل نیز کمک‌هایی در نظر گرفته است، اما تا کنون رقم و چگونی مواد کمکی «مشخص» نشده است.

غور

سیل در ولایت غور در ولسوالی‌های شهرک، ساغر، دولینه و تولک جاری شده که تلفات و خسارات سنگینی در پی داشته است. به گفته‌ی مقام‌های محلی در این ولایت، دست‌کم ۱۱ نفر در جریان جاری‌شدن سیل جان‌شان را از دست داد‌ه‌اند.

عبدالحی خطیبی، سخن‌گوی والی غور به روزنامه اطلاعات روز گفت که در میان کشته‌شدگان چهار کودک نیز شاملند.

در همین حال سخن‌گوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث کشور می‌گوید که در نتیجه‌ی جاری‌شدن سیل، ۱۳۳ خانه در غور به‌صورت کلی تخریب و ۱۶ خانه نیز به صورت قسمی تخریب شده است. اما آقای خطیبی تأکید می‌کند که تا کنون در مورد خسارات سیل در این ولایت، آمارها نهایی نیست و به‌زودی هیأتی برای تثبیت خسارات به ساحات سیل‌زده اعزام می‌شود.

این سیل در روز چهارشنبه (۱ جوزا) به وقوع پیوسته است.

در جریان جاری‌شدن سیل در غور، تخریب آبده‌ی تاریخی «منار جام» از موضوعات خبری‌ساز بود. این مناره دارای قدمت تاریخی ۸۰۰ ساله می‌باشد که با ۶۴ متر ارتفاع در ولسوالی شهرک قرار دارد. منار جام در زمان پادشاهی سلطان غیاث‌الدین غوری (۵۵۸ – ۵۹۹ خورشیدی) ساخته شده است.

سیل اخیر قسمتی از پایین منار جام را گرفت و بخشی از دیوار استنادی او را نیز به گونه‌ی قسمی تخریب کرد. همچنان ساختمان‌های پاسبانی این منار و هوتلی که در کنار آن در سال ۲۰۱۲ میلادی از طرف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونیسکو) ساخته شده بود، نیز به گونه‌ی تکمیل تخریب شده است.

اکنون اما آقای خطیبی می‌گوید که از روز جمعه (۳ ثور) به این طرف حدود ۳۰۰ نفر برای نجات منار جام برای تغییر مسیر رودخانه‌ی کناری آن کار کرده‌اند. به گفته‌ی او، این افراد موفق شده‌اند که مسیر رودخانه را تغییر دهند و منار جام را از تخریب‌شدن نجات دهند.

از سویی هم، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث کشور می‌گوید که این وزارت سه میلیون افغانی از بودجه‌ی کمیته‌ی حالت اضطرار برای تغییر مسیر آبی که به منار جام می‌آمد، اختصاص داده است.

پیش از این در روز پنج‌شنبه (۲ جوزا) عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز با تخریب‌شدن قسمتی از دیوارهای استنادی آن به وزارت اطلاعات و فرهنگ و یونیسکو هدایت داده بود که هر چه «عاجل» با فرستادن یک تیم تخنیکی مجرب، از تخریب بیش‌تر ساحه‌ی منار جام جلوگیری کرده و روی اقدامات بعدی کار کنند.

همچنان آقای خطیبی گفت که روز شنبه (۴ جوزا) وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، والی غور، وزیران اقتصاد و تحصیلات عالی و سفیر هند در افغانستان با استفاده از چرخ‌بال خسارات منار جام را برآورد کردند.

به گفته‌ی او، قرار است به‌زودی گزارش نتایج این برآوردها به کابینه‌ی حکومت ارایه شود. او همچنان تأکید کرد که یک هیأت تخنیکی از کابل برای بررسی خسارات این منار نیز به این ولایت سفر خواهد کرد.

هرات

ولایت هرات در غرب کشور نیز از ولایت‌هایی می‌باشد که در سه روز اول ماه ثور شاهد جریان سیل شدیدی بوده است. جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی این ولایت به روزنامه اطلاعات روز گفت که دست‌کم چهار نفر در ولسوالی اوبه‌، ولسوالی هم‌مرز با ولایت غور، در نتیجه‌ی جاری شدن سیل کشته شده‌اند.

در همین حال وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث کشور نیز می‌گوید که ۱۵ خانه در اثر جاری‌شدن  سیل به‌گونه‌ی قسمی تخریب شده است. این وزارت اما تأکید می‌کند که این آمار ابتدایی است.

غزنی

جاری‌شدن سیل در ولایت جنوبی غزنی نیز در اول جوزا با تلفات و خساراتی به همراه بوده است. حشمت بهادری، معاون سخن‌گوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث کشور به روزنامه اطلاعات روز گفت که در نتیجه‌ی جاری‌شدن سیل در شهر غزنی، سه نفر کشته و ۱۱ خانه نیز به‌صورت قسمی تخریب شده است.

اما عارف نوری، سخن‌گوی والی غزنی می‌گوید که از اثر جاری‌شدن سیل کدام ‌خانه‌ای خساره‌مند نشده است. او تأکید می‌کند که حدود صد جریب زمین زراعتی در شهر غزنی در نتیجه‌ی جاری شدن سیل، تخریب شده است.

کابل

کابل از دیگر ولایت‌هایی است که چهارشنبه‌شب (۱ جوزا) شاهد جاری‌شدن سیل بوده است. محمدناصر مهری، سخن‌گوی والی این ولایت به اطلاعات روز می‌گوید که در نتیجه‌ی جاری‌شدن این سیل، دو نفر، به شمول یک کودک کشته شده‌اند و هشت خانه نیز به‌صورت کلی تخریب شده است.

تمیم‌احمد عظیمی نیز می‌افزاید که سیل یک مسجد را در ناحیه‌ی هفتم شهر کابل به‌گونه‌ی کامل تخریب کرده است.