UNICEF

یونیسف: حمله بر مکاتب در افغانستان در سال 2018 میلادی سه برابر افزایش یافته است

اطلاعات روز: صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که حمله بر مکاتب در افغانستان در سال 2018 در مقایسه به سال 2017 میلادی سه برابر افزایش یافته است.

در گزارش گفته شده است که از سال 2015 میلادی این اولین بار است که حمله بر مکاتب در افغانستان افزایش یافته است.

در گزارش این نهاد که امروز (سه‌شنبه، 7 جوزا) منتشر شده، آمده است که حمله بر مکاتب در افغانستان از 68 مورد در سال 2017 میلادی به 192 مورد در سال 2018 میلادی افزایش یافته است.

در گزارش به نقل از هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف آمده است: «آموزش در افغانستان در معرض آتش جنگ قرار دارد. حمله‌های بی‌معنا بر مکاتب، کشتن و زخمی کردن، ربودن آموزگاران و نیز تهدیدها در برابر آموزش و پرورش، امیدها و آرزوهای نسلی کودکان در افغانستان را نابود می‌کند.»

براساس این گزارش، درگیری‌های دوامدار و به سرعت بدترشدن وضعیت امنیتی در سراسر کشور در سال گذشته میلادی باعث شده است که یک‌هزار باب مکتب تا پایان سال در کشور بسته بمانند که در نتیجه حدود نیم میلیون کودک از حق آموزش محروم شدند.

همچنان گفته شده است که یکی از دلایل افزایش حمله بر مکاتب، استفاده از مکاتب به‌عنوان مراکز ثبت نام رأی‌دهندگان برای انتخابات پارلمانی 28 و 29 میزان بوده است.

یونیسف در این گزارش خاطرنشان کرده است که حدود 3.7 میلیون کودک افغان که بین هفت الی 17 سال سن دارند، از رفتن به مکتب محروم اند. این ارقام پیش از این از سوی وزارت معارف کشور نیز تأیید شده بود. براساس گزارش یونیسف، این رقم نزدیک به نیمی از کودکان واجد شرایط رفتن به مکتب را تشکیل می‌دهد.

از سویی هم، در این گزارش آمده است که در حدود 60 درصد از کودکانی را که از رفتن به مکتب محرومند، دختران تشکیل می‌دهند.

به نقل از این گزارش، بدتر شدن وضعیت امنیتی، نرخ بالای فقر و تبعیض دوامدار در برابر دختران از دلایلی‌اند که سبب شده میزان کودکان بیرون از مکتب در سال گذشته افزایش یابد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *