Mustafa Mastoor

وزارت اطلاعات و فرهنگ: عملیات ترمیم و استحکام «منار جام» تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود

اطلاعات روز: وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور امروز (سه‌شنبه، ۷ جوزا) اعلام کرد که عملیات ترمیم، استحکام و تحقیقات پیرامون «منار جام» تا یک ماه دیگر (در ماه سرطان) آغاز می‌شود.

محمدرسول باوری، معین فرهنگ و هنر این وزارت که در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، افزود که کار ترمیم «منار جام» از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در همکاری با سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تطبیق خواهد شد.

به گفته‌ی آقای باوری، هزینه‌ی این عملیات ترمیمی حدود دو میلیون دالر برآورد شده است.

از سویی هم معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور افزود که سیلاب‌های اخیر در ولسوالی شهرک ولایت غور غیرقابل پیش‌بینی بود و با وجود ساخت دیوارهای استنادی برای جلوگیری از آسیب‌پذیری‌های ناشی از سیلاب‌ها، «منار جام» را در معرض تهدید قرار داد.

محمدرسول باوری، معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ

روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۱ جوزا) در نتیجه‌ی جاری‌شدن سیل در ولسوالی شهرک ولایت غور، قسمت‌هایی از دیوارهای استنادی اطراف این منار تخریب شد و سیل تا قسمت‌های پایینی منار رسید.

همچنان به گفته‌ی عبدالحی خطیبی، سخن‌گوی والی غور ساختمان پاسبانی این منار و هوتلی که در کنار آن در سال ۲۰۱۲ میلادی از سوی یونسکو ساخته شده بود، نیز به گونه‌ی کامل تخریب شده است.

یک روز پس از وقوع این سیل و تخریب‌های ناشی از آن در اطراف «منار جام»، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور به وزارت اطلاعات و فرهنگ و سازمان یونسکو هدایت داده بود که هر چه «عاجل» با فرستادن یک تیم تخنیکی مجرب، از تخریب بیش‌تر ساحه‌ی «منار جام» جلوگیری کرده و روی اقدامات بعدی کار کنند.

منار جام دارای قدمت تاریخی ۸۰۰ ساله می‌باشد که با ۶۴ متر ارتفاع در روستای «جام» ولسوالی شهرک قرار دارد. این مناره در زمان پادشاهی سلطان غیاث‌الدین غوری (۵۵۸ – ۵۹۹ خورشیدی) ساخته شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *