IEC

نورستانی: محدودیت‌ها باعث شده تا در ششم میزان تنها یک انتخابات برگزار شود

اطلاعات روز: حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که به دلیل محدودیت‌های زمانی، فنی و بودجه‌ای، این کمیسیون تنها انتخابات ریاست‌جمهوری را به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار خواهد کرد.

خانم نورستانی امروز (چهارشنبه، 8 جوزا) در یک نشست خبری در کابل گفت که تحقق‌نیافتن شرایط قبلی در وقت تعیین‌شده، مدیریت بهتر انتخابات ریاست‌جمهوری، کاهش منازعات پساانتخاباتی و قابل قبول بودن نتایج انتخابات برای تمامی جوانب ذی‌دخل، به‌خصوص مردم افغانستان از دلایل دیگر تصمیم این کمیسیون بوده است.

او افزود که رهبری کمیسیون مستقل انتخابات با توجه به شرایط و وضعیت حمایت‌های مالی و فنی به تاریخ 29 حوت سال گذشته فیصله کرده بود که برگزاری سه انتخابات در یک زمان تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که حمایت‌های مالی و فنی لازم و به‌موقع از سوی جوانب ذی‌دخل صورت گیرد.

او افزود که آنان پس از دو ماه، اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که به تاریخ ششم میزان تنها انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار کنند.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات در بخشی از سخنانش گفت که تقویم برگزاری دو انتخابات دیگر (انتخابات پارلمانی ولایت غزنی و شوراهای ولایتی) پس از ارزیابی امکانات و شرایط اعلام خواهد شد.

خانم نورستانی تصریح کرد که به‌منظور تأمین شفافیت و تسریع روند انتخابات، فهرست رأی‌دهندگان به شکل الکترونیک در ماشین‌های بیومتریک نصب و در روز انتخابات نشان انگشتان، عکس، شناس‌نامه و چهره‌ی رأی‌دهنده نیز اخذ خواهد شد.

تصمیم برگزاری تنها یک انتخابات در ششم میزان در حالی گرفته می‌شود که کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این اعلام کرده بود که سه انتخابات (انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات شوراهای ولایتی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی) به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار می‌شود.

انتخابات پارلمانی ولایت غزنی پس از جنجالی شدن در سال گذشته به تاریخ 28 میزان برگزار نشد. جنجال‌ها در مورد این انتخابات هنوز هم پابرجاست. این جنجال‌ها پس از آن آغاز شد که شماری از شهروندان غزنی خواستار برگزاری انتخابات غزنی در چند حوزه بودند، اما شماری دیگر با آن مخالفت کردند.