نشست بین‌الافغانی مسکو بدون توافق روی «آتش‌بس» پایان یافت

اطلاعات روز: نشست دو روزه‌ی بین‌الافغانی میان شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در مسکو، پایتخت روسیه امروز (پنجشنبه، ۹ جوزا) بدون رسیدن به هیچ توافق مشخصی به پایان رسید.

در اعلامیه‌ی مشترک که از سوی این اشتراک‌کنندگان به نشر رسیده، آمده است که دو طرف در این نشست‌ها بر ادامه‌ی مذاکرات بین‌الافغانی، برقراری آتش‌بس، حفاظت از زندگی غیرنظامیان و مسایل مربوط به رهایی زندانیان طالبان باهم بحث کرده‌اند.

به نقل از اعلامیه، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، قطع مداخلات خارجی، تحکیم نظام اسلامی، حفظ تمامیت ارزضی، وحدت ملی کشور و رعایت حقوق زن از دیگر مسایل مورد بحث در این نشست بوده است.

در اعلامیه همچنان تأکید شده است که دو طرف در بخش‌هایی به توافق و پیشرفت‌های خوبی رسیده است اما به دلیل ایجاب بحث بیشتر در مورد برخی از موضوعات مورد بحث، دو طرف توافق کرده‌اند که این نشست‌ها در آینده بیشتر ادامه یابد.

در همین حال سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در فطر در حاشیه‌ی پایانی این نشست به خبرنگاران گفته است که موضوعات مورد بحث جدید بوده و همه‌ی این بحث‌ها نهایی نشده است. او افزود که روی این موضوعات در نشست‌های آینده بحث خواهد شد.

در همین حال حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیش که از اشتراک‌کنندگان این نشست بود، نیز در حاشیه‌ی این نشست با اشاره به موضوعات آتش‌بس در این نشست به خبرنگاران گفته است که این یک موضوع جدید این گفت‌وگوهای دو روزه بوده است.

به گفته‌ی او، طالبان نیز خواستار آتش بوده‌اند ولی در زمانش روی آن بحث می‌شود.

نشست بین‌الافغانی مسکو درحالی بدون هیچ توافق مشخص به پایان رسید که یک روز پیش منابعی به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که احتمال دارد در نشست دو روزه‌ی بین‌الافغانی مسکو روی یک آتش‌بس سه روزه در روزهای عید فطر توافق شود.

این منابع که نخواستند از آنان نام گرفته شود، افزوده بودند که بحث آتش‌بس سه روزه یکی از بحث‌های مطرح در کمیته‌ی ده نفری است که ممکن در قطع‌نامه‌ی پایانی این نشست این توافق اعلام شود.

نشست بین‌الافغانی مسکو از دو روز پیش (سه‌شنبه، ۷ جوزا) میان شماری از رهبران سیاسی افغانستان و هیأت ۱۴ نفری گروه طالبان به رهبری ملا برادر، معاون گروه طالبان آغاز شد. این نشست در حاشیه تجلیل از صدمین سالروز روابط دیپلماتیک افغانستان و روسیه برگزار شده بود.