پیام عیدی رهبر طالبان؛ نه به آتش‌بس و تأکید بر دوام جنگ

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در پیام عیدی خود با اشاره‌ی تلویحی به بحث آتش‌بس گفته است، هیچ کسی «نباید توقع کند» که پیش از رسیدن به هدف، طالبان سنگرشان را رها می‌کنند.

رهبر طالبان گفته است که هدف این گروه، برقراری یک نظام اسلامی، آزاد و افغان‌شمول است: «تا رسیدن به این هدف نباید کسی توقع کند که سنگرهای داغ جهاد را سرد و قربانی‌های چهل ساله را فراموش کنیم.»

تجلیل از صدمین سال تأسیس روابط روسیه و افغانستان زمینه‌ی حضور نمایندگان طالبان و شماری از رهبران سیاسی افغانستان را در مسکو فراهم کرد.

در روزهایی که نشست مسکو جریان داشت، در افغانستان زمزمه‌هایی وجود داشت که برایند این نشست یک آتش‌بس سه‌روزه خواهد بود، اما در اعلامیه‌ی پایانی این نشست نتیجه‌ی مشخصی ارایه نشد.

نمایندگان طالبان و شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان سه روز در مسکو به بهانه‌ی اشتراک در صدمین سالگرد تأسیس روابط دیپلماتیک میان افغانستان و روسیه، در نشستی زیر عنوان «نشست بین‌الافغانی و گفت‌وگو روی صلح افغانستان» بحث کردند.

نتیجه‌ی مطلوبی که چهره‌های سیاسی افغانستان از این نشست انتظار داشتند، آتش‌بس بود. آنان خوشبین بودند که با این دست‌آورد به کشور برمی‌گردند؛ در حدی که حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین و یکی از اشتراک‌کننده‌های کلیدی نشست، دیروز (جمعه، 10 جوزا) از اعلام آتش‌بس سه‌روزه در روزهای عید از سوی طالبان استقبال کرد، اما ساعاتی پس از آن طالبان آتش‌بس را رد کرده و گفتند که این اعلامیه از پارسال است.

منابعی از نشست مسکو به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که احتمال اعلام یک آتش‌بس سه‌روزه از سوی طالبان خیلی قوی بود، طوری که ابتدا نمایندگان طالبان آتش‌بس را پذیرفته بودند، اما در روز سوم از موقف‌شان عقب نشستند.

نشست سه‌روزه‌ی نمایندگان طالبان با چهره‌های سیاسی افغانستان بدون نتیجه‌ی مشخصی پایان یافت

این دومین‌بار بود که نمایندگان طالبان با چهره‌های سیاسی افغان در مسکو دیدار کردند. طالبان برای بار نخست در ماه دلو پارسال از جناح‌های مختلف برای اولین‌بار با نمایندگان طالبان روردررو، روی صلح افغانستان گفت‌وگو کردند. اما رییس‌جمهور اشرف‌غنی آن را خلاف منافع کشور خوانده و گفت که چنین دیدارهایی کمک به صلح افغانستان نمی‌کند.

رهبر گروه طالبان در پیام عیدی خود حکومت افغانستان را متهم کرده است که تلاش دارد تا جلو تفاهم طالبان و سیاستمداران افغان را بگیرد. ملا هبت‌الله تلاش‌های دولت افغانستان به رهبری آقای غنی را بی‌فایده خوانده و گفته است که طالبان به «این تلاش‌های بی‌فایده و مزاحمت سیاسی در برابر تفاهم بین‌الافغانی» هیچ وقعی نمی‌گذارند.

رهبر گروه طالبان گفته است همان‌طور که طالبان در میدان نبرد می‌جنگند، در میدان سیاست و دیپلماسی نیز فعال‌اند و برای پایان دادن به جنگ، اجماع منطقه‌ای به میان آورده‌اند. او افزوده است که نمایندگان این گروه با کشورهای مختلف ارتباط دارد و با 12 کشور روی صلح افغانستان صحبت کرده‌اند.

ملا هبت‌الله گفته که این گروه در پی انحصار قدرت نیست و به نظامی باور دارد که در آن تمام افغان‌ها جایگاه خود را به معنای واقعی آن ببینند.

رهبر طالبان با اشاره‌ی تلویحی به نظام اداری کنونی افغانستان گفته است که این گروه با تعدیل و اصلاح این نظام در «پرتو اصول اسلامی»، برای آینده‌ی افغانستان از آن استفاده خواهد کرد.

از سویی شماری از چهره‌های سیاسی که در نشست مسکو اشتراک کرده بودند، در صحبت با رسانه‌ها گفته‌اند که طالبان جز به امارت اسلامی به چیزی دیگری راضی نیستند.

محمد محقق و فوزیه کوفی دو تن از اشتراک‌کنندگان این نشست به‌تازگی گفته‌اند که طالبان روی امارت اسلامی‌شان تأکید می‌کنند و از این موضع خود عقب نمی‌نشینند.

شش دور مذاکره نمایندگان طالبان با زلمی خلیلزاد، فرستاده‌ی ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، مشخصا روی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و استفاده‌نشدن افغانستان علیه دیگر کشورها، متمرکز بوده است.

رهبر طالبان در پیام عیدی خود گفته است که این گروه با هردو مورد موافق است. به گفته‌ی آخوندزاده: «از نظر امارت اسلامی نه کسی استقلال و حریت افغانستان را نقض کند و نه هم زمین و فضای آن به ضرر کسی دیگری به‌کار برده شود.»