رمضان خونین پایتخت؛ دست‌کم 40 نفر کشته و 86 نفر زخمی شده‌اند

یوناما: مخالفان دولت در ماه رمضان غیرنظامیان را آگاهانه هدف قرار داده‌اند

اطلاعات روز: هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) اعلام کرده است که عناصر مخالف دولت افغانستان در جریان ماه رمضان غیرنظامیان را به‌گونه‌ی عمدی و آگاهانه هدف قرار داده‌اند.

در اعلامیه‌ای که امروز (یک‌شنبه، ۱۹ جوزا) از سوی یوناما نشر شده، آمده است که سازمان ملل متحد از هدف‌قرارگرفتن غیرنظامیان توسط عناصر مخالف دولت در افغانستان نگران است.

در اعلامیه گفته شده است که این عناصر بیش‌تر غیرنظامیان را توسط مواد انفجاری جاسازی‌شده هدف قرار داده‌اند که در نتیجه‌ی آن تنها در کابل در ماه رمضان، بر صد غیرنظامی تلفات وارد شده است.

یوناما با روزشماری حمله بر غیرنظامیان در کابل، تأکید کرده است که اکثر این حمله‌ها غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

در همین حال این نهاد از عناصر مخالف دولت خواسته است که حمله بر غیرنظامیان در افغانستان را متوقف کند.

از سویی هم، در اعلامیه به نقل از تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سرمنشی ملل متحد در افغانستان نیز آمده است: «در قانون بین‌المللی تمامی گروه‌های درگیر از حملات عمدی بر غیرنظامیان منع شده‌اند و چنین اعمالی جرایم جنگی به حساب می‌آید و ممکن است جنایت علیه بشریت محسوب شود. برای هیچ یک از طرفین درگیری هیچ توجیهی برای حمله بر افراد ملکی وجود ندارد، افراد ملکی هرگز نباید هدف قرار گیرند.»

آقای یاماموتو با محکوم حملات بر غیرنظامیان گفته است که این حملات باعث سلب مشروعیت عاملان این رویدادها می‌شود و هر گونه‌ ادعای نمایندگی آنان از مردم افغانستان را زیر سوال می‌برد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *