«دزدان کوچه‌ی ما به هیچ کس رحم نمی‌کنند، همان‌طور که به رضا حسینی رحم نکردند»

«دزدان کوچه‌ی ما به هیچ کس رحم نمی‌کنند، همان‌طور که به رضا حسینی رحم نکردند»

می‌خواست دختر کوچکش را از مکتب به خانه بیاورد. در میانه‌ی راه رسیده بود که گوشی‌اش زنگ خورد، تا گوشی را برداشت که صحبت کند، دزدانِ موتورسایکل‌سوار راه او را سد کرده و موبایلش را از دستش قاپیدند. سید رضا حسینی با دزدان درگیر شد. دزدان با چاقو به او حمله کردند. ضربات چاقو دو بار به قلب و یک بار به چشم چپ سید رضا خورده است.

سید رضا 28 ساله در حالی که زخمی شده بود، حدود سه ساعت روی کوچه دست و پا زد، اما کسی او را برنداشت. در این مدت مردم محل به پولیس به تماس شدند و پولیس حوالی ساعت سه بعدازظهر، یعنی سه ساعت بعد از زمان وقوع حادثه به محل رسید. وقتی پولیس به ساحه رسید، سید رضا دیگر نفس نمی‌کشید.

این رویداد روز (یک‌شنبه، 19 جوزا) در منطقه‌ی مهتاب‌ قلعه در حوزه‌ی ششم امنیتی پولیس اتفاق افتاده است.

کوچه‌ای که سید رضا در آن‌جا کشته شد، کم‌تر از صد متر از جاده‌ی عمومی برچی (جاده‌ی شهید مزاری) فاصله دارد.

سید رضا صراف بود. از او دو دختر خُردسال که یکی صنف دوم مکتب و هشت ساله است و دیگری که کم‌تر از پنج سال سن دارد، به‌جا مانده است.

جرایم جنایی هر روز از مردم کابل قربانی می‌گیرد. در هفته‌های اخیر چندین رویداد جنایی در کابل اتفاق افتاده است. افزایش جرایم جنایی در بخش‌های مختلف شهر، شهروندان کابل را نگران کرده است.

به گفته‌ی شماری از همسایه‌های سید رضا که در مراسم تشییع او در مسجد جمع شده بودند، تنها در همین محل که سید رضا کشته شده است، در روزهای پسین چندین مورد سرقت و جرایم جنایی اتفاق افتاده است.

همسایه‌های سید رضا در مراسم تشیع جنازه‌‌اش می‌گویند که جرایم جنایی در این اواخیر در منطقه‌ی‌شان افزایش یافته است

به گفته‌ی آنان در بیست‌و‌هفتم ماه رمضان شب‌هنگام وقتی برادر سید رضا به‌سوی خانه می‌آمده، یک کوچه پایین‌تر از خانه آنان، دزدان راه او را گرفته و موبایلش را دزدیدند. آن‌ها اضافه می‌کنند که در جریان روز وقتی در کوچه راه می‌روند، افراد مسلح آن‌ها را تهدید می‌کنند: «راه ما را می‌گیرند و می‌گویند هرچه داری را بینداز در این کیسه، اگر مقاومت کنی بی‌تردید تو را می‌کشند، مثل سید رضا حسینی. به همین سادگی!»

پیش از این نیز چندین اتفاق از این دست در شهر کابل روی داده است. در فاجعه‌بارترین رویداد جنایی، حدود دو هفته قبل، مردان مسلح شب‌هنگام به یک خانه در ساحه‌ی کارته‌سخی داخل شدند و تمامی اعضای خانواده را به رگبار بستند. در آن رویداد از 9 عضو آن خانواده تنها دو نفر که زخمی شده بودند، زنده مانده‌اند.

پولیس کابل در پاسخ به این نگرانی مردم می‌گوید که در ماه‌های پسین به‌صورت جدی برای جلوگیری از جرایم در کابل وارد عمل شده است.

فردوس فرامرز، سخن‌گوی فرماندهی پولیس کابل می‌گوید که سطح جرایم در شهر کابل نسبت به یک ماه قبل کاهش یافته است. به گفته‌ی او در این مدت گشت‌های شبانه و روزانه در سطح شهر افزایش یافته است.

به گفته فردوس فرامرز در ماه ثور، پولیس 146 تن را در پیوند به جرایم جنایی در کابل بازداشت کرده است: «در ماه حمل سطح جرایم در کابل بلند رفته بود، از اول ثور به این سو این آمار کاهش یافته است. در ماه ثور 167 رویداد جنایی در فرماندهی پولیس کابل به ثبت رسیده بود، پولیس در پیوند به این قضایا 146 نفر را بازداشت کرده است. در مجموع عاملین حدود 80 درصد جرایم جنایی بازداشت شده‌اند.»

پولیس کابل می‌گوید که به اتهام قتل سید رضا، یک نفر بازداشت شده است و تحقیقات در زمینه جریان دارد.

آقای فرامرز با آن‌که می‌گوید در ماه‌های اخیر گشت ‌های روزانه و شبانه‌ی پولیس افزایش یافته و رهبری پولیس کابل به آمران حوزه‌های 13، 6 و 18 دستور می‌دهد که گشت‌ها را بیش‌تر از پیش کند. آن‌طور که آقای فرامرز می‌گوید، غیرپلانی‌بودن شهر کابل و کوچه‌های پرپیچ و خم یکی از عوامل عمده‌ی وقوع جرایم جنایی در پایتخت است: «اکثر جرایم جنایی در ساحات غیرپلانی اتفاق می‌افتد. کوچه‌های تنگ و پر‌پیچ‌وخم کار تعقیب مجرمان را برای پولیس دشوار کرده است. مجرمان از این فضا استفاده می‌کنند. با آن هم راه حلی که ما پیشنهاد کرده‌ایم این است که گزمه‌های پیاده را افزایش دهیم.»

افزون بر این پولیس کابل ناهنجاری‌های اجتماعی چون فقر، بی‌سوادی و بیکاری را از دیگر عوامل افزایش جرایم جنایی می‌داند. آقای فرامرز می‌گوید در برخی موارد، مجرمانی که از زندان آزاد می‌شوند، دوباره به انجام جرم اقدام می‌کنند. به‌عنوان نمونه او از دو فردی یاد می‌کند که در روزهای پسین از زندان آزاد شده بودند و شنبه (18 جوزا) رستورانی را در ساحه‌ی حوزه سوم به‌سرقت بردند. اما پولیس فردای آن روز آنان را از ساحه گولایی دواخانه با دو هزار و 800 دالر امریکایی و 250 هزار افغانی که از رستورانت به سرقت برده بودند، بازداشت کرد.

آقای فرامرز می‌گوید اولویت پولیس کابل این است که از وقوع جرایم جلوگیری کند، در صورتی که جرمی اتفاق می‌افتد، پولیس عاملان آن را بازداشت می‌کند و به نهادهای عدلی و قضایی می‌سپارد: «ما هر روز عاملان جرایم جنایی را در کابل بازداشت می‌کنیم.»

به هر روی واقعیت تلخ این است که هر روز جرایم جنایی، شبیه کشته‌شدن سید رضا به‌خاطر یک موبایل، در شهر کابل اتفاق می‌افتد و از مردم قربانی می‌گیرد. خواست جدی بستگان سید رضا و در عموم، شهروندان کابل این است که نهادهای مسئول برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادها اقدام جدی کنند.