ضیافت چاشت با صرف تربوز در هرات؛ تلنگری بر سهل‌انگاری حکومت

اطلاعات روز: برخی از دکانداران و باشندگان هرات به‌منظور پشتیبانی از فراورده‌های تربوز در ولایت‌های حوزه‌ی غرب کشور با راه‌اندازی ضیافت چاشت با صرف تربوز از کاهش بهای این محصول کشاورزی در ولایت فراه انتقاد کردند.

دکانداران یکی از مارکیت‌های خوراکه‌فروشی با حضور جمعی از شهروندان در هرات سُفره‌ی بلندی را پهن کردند که در آن هندوانه با نان چیده شده بود.

به باور برگزارکنندگان این ضیافت، دولت هیچ توجهی به کاهش بهای فراورده‌ی کشاورزی داخلی ندارد، از این رو کشاورزان در ولایت فراه ناگزیرند فراورده‌های تربوز را با بهای ناچیز به فروش برسانند.

این در حالی است که در حال حاضر یک کیلوگرام تربوز در ولایت فراه به ارزش یک افغانی و در ولایت هرات چهار کیلوگرام تربوز به ارزش پانزده افغانی به فروش می‌رسد.

شهاب سالنگی، یکی از فعالان مدنی در هرات که در این برنامه شرکت کرده بود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که حکومت در قسمت ساخت سردخانه به‌منظور نگهداری از فراورده‌های کشاورزی در حوزه‌ی غرب کشور سهل‌انگاری کرده است.

به گفته‌ی او، دولت نتوانسته است زمینه‌ی صادرات فراورده‌های کشاورزان را به خارج از کشور فراهم کند و کشاورزان در ولایت‌های فراه و هرات با وصف تولید مرغوب‌ترین محصولات نمی‌توانند حاصل دست‌رنج‌شان را به قیمت مناسب به فروش برسانند.

کاهش بهای تربوز طی روزهای اخیر در حوزه‌ی غرب افغانستان با موجی از انتقادات در سطح افغانستان روبه‌رو شده است. هرچند مسئولان وزارت زراعت کشور از رسیدگی به این چالش کشاورزان خبر داده‌اند، اما شماری از کشاورزان در ولایت فراه به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که تا کنون «اقدام خاصی» در قسمت افزایش بهای تربوز از سوی حکومت مرکزی صورت نگرفته است.