حمدالله محب: افغانستان روزانه دست‌کم ۵۰ نفر را در راه مبارزه با تروریزم قربانی می‌دهد

اطلاعات روز: حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که افغانستان در خط مقدم مبارزه با تروریزم قرار دارد و روزانه دست‌کم ۵۰ نفر در این کشور قربانی مبارزه با تروریزم می‌شوند.

در اعلامیه‌ای که از سوی دفتر شورای امنیت ملی به نشر رسیده، آمده است که آقای محب این گفته‌ها را امروز (سه‌شنبه، ۲۸ جوزا) در دهمین نشست امنیتی اوفا در روسیه مطرح کرده است.

به نقل از اعلامیه، آقای محب در این نشست تأکید کرده است که مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر از اولویت‌های دولت افغانستان است.

او افزوده است: «تروریستان و قاچاق‌بران مواد مخدر دو روی یک سکه‌اند. مواد مخدر به‌عنوان منبع عایداتی اصلی تروریزم شناخته می‌شود که ارزش سالانه‌ی آن به میلیاردها دالر می‌رسد.»

آقای محب هم‌چنان در این نشست خطاب به اعضای شرکت‌کننده گفته است که مبارزه با پدیده‌ی تروریزم مستلزم اقدامات منسجم و مشترک می‌باشد.

به گفته‌ی او، برای تأمین امنیت ملی کشورها، مبارزه با جرایم مالی، پول‌شویی، معاملات پولی غیرقانونی از طریق سیستم‌های حواله‌ی راجسترنشده و تمویل تروریزم الزامی است.

از سویی هم، مشاور امنیت ملی کشور با اشاره به همکاری‌های مرزی میان کشورها گفته است که برای جلوگیری از عبور و مرور گروه‌های تروریستی به‌صورت غیرقانونی از مرزهای کشورها، همکاری مشترک در راستای مدیریت مرزها در منطقه، شریک‌کردن معلومات در زمان معین، تجهیز قوای سرحدی با تکنالوژی مورد نیاز، ضروری و حیاتی می‌باشد.

او همچنان در این نشست با اشاره به جرایم سایبری گفته است: «جرایم سایبری ابزار دیگر جنگ‌های هایبریدی (ترکیبی) است که کشورهای ما را با تهدید مواجه می‌کند و افغانستان آماده است تا از طریق همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، استفاده از فضای سایبری توسط عناصر مخربی را که منجر به ایجاد دهشت و مانع پیشرفت جوامع ما می‌شوند، محدود ساخته و آن را از بین ببرد.»

گفتنی است که حمدالله محب صبح روز دوشنبه (27 جوزا) در یک سفر رسمی دوروزه به دعوت رسمی نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه به شهر اوفای رفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *