«نشست صلح افغانستان» در پاکستان آغاز شد

اطلاعات روز: نشستی درباره‌ی صلح افغانستان میان شماری از سیاست‌مداران افغانستان و پاکستان آغاز شد. این نشست به میزبانی «مرکز پژوهش صلح لاهور» و با حمایت دولت پاکستان برگزار شده است.

شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان روز گذشته (جمعه، 31 جوزا) برای شرکت در «نشست صلح افغانستان» به پاکستان رفته بودند. در میان این چهره‌های سیاسی، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، عبدالطیف پدرام، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، حامد گیلانی، رییس حزب معاذ ملی، عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و… شاملند.

رسانه‌های پاکستانی پیش‌تر گزارش کرده‌ بودند که در این نشست در حدود 30 نفر از چهره‌های سیاسی افغانستان به‌شمول حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین، محمدحنیف اتمر، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و… دعوت شده‌اند.

در همین حال، حامد کرزی روز جمعه اعلام کرد که به‌دلیل نبود زمان کافی برای انجام مشورت‌های لازم و ترتیبات سفر، قادر به شرکت در این نشست نیست. او در عین حال از پاکستان خواسته بود که به همکاری‌های خود برای برقراری صلح در افغانستان ادامه دهد.

این در حالی است که آقای کرزی در دو نشست قبلی در مورد صلح افغانستان که در روسیه برگزار شد، شرکت کرده بود. هر چند در این دو نشست نمایندگانی از گروه طالبان نیز حضور داشتند اما در نشست امروز در پاکستان نمایندگان این گروه حضور ندارند.

محمدحنیف اتمر نیز شب گذشته اعلام کرد که در «نشست صلح افغانستان» در پاکستان دعوت شده و هیأتی به این نشست اعزام کرده است.

از سویی هم، شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‎‌ی پاکستان در آغاز این نشست گفته است که کشورش خواهان یک افغانستان صلح‌آمیز است.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی نیز در این نشست گفته است که تنها گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان برای حل بحران افغانستان کافی نیست. او افزوده است که تنها مردم افغانستان می‌توانند مشکلات‌شان را حل کنند.

او همچنان خواستار توقف مداخله‌ی کشورهای خارجی در افغانستان شده و علاوه کرده است که نیروهای خارجی باید از افغانستان بیرون شوند.

«نشست صلح افغانستان» در پاکستان در حالی برگزار شده است که قرار است اواخر ماه جاری میلادی رییس‌جمهور اشرف غنی نیز به اسلام‌آباد سفر کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *