اختصاص بیش از 384 میلیون افغانی برای برگزاری جشن صدمین سالگرد استقلال افغانستان

اطلاعات روز: حکومت افغانستان برای برگزاری صدمین سالگرد استقلال کشور سه صد و هشتاد و چهار میلیون و دو صد و بیست و یک هزار افغانی بودجه اختصاص داده است.

براساس حکم ریاست جمهوری که اطلاعات روز به آن دست یافته است، رییس جمهور اشرف غنی به وزارت مالیه دستور داده است تا «جهت تامین مصارف برنامه‌های صدمین سالگرد استقلال افغانستان، مبلغ 384 میلیون و 221 هزار افغانی را از کود (91) به بودجه ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری» انتقال دهد.

در حکم شماره 817 مورخ 23 جوزای امسال آمده است که «استقلال افغانستان، احیای عظمت ملی ما بوده و حکایت از آزادگی و بزرگ‌اندیشی نیاکان ما دارد. تجلیل از آن حماسه بزرگ ملی و انتقال مولفه‌های ارزشی آن به نسل امروز، رسالت همگان است.»

حکومت افغانستان برای صدمین سالگرد استقلال برنامه‌های مختلفی را طرح کرده است. این برنامه‌ها توسط «دارالانشای مرکزی برنامه‌های تجلیل از صدمین سالگرد استقلال کشور» به ریاست رییس اداره امور ریاست جمهوری اجرا خواهد شد. دارالانشای ولایتی نیز به ریاست والی ولایت و با همکاری شهرداری، شورای ولایتی و سایر نهادهای محلی و مردمی تشکیل می‌گردد.

در بند ششم حکم رییس جمهور آمده است: «وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مستقل بودجوی موظف اند تا در تطبیق برنامه‌های صدمین سالگرد استقلال کشور سهیم شده و در هماهنگی با دارالانشای مرکزی امور محوله شان را به انجام رسانند.»

استقلال افغانستان در سال 1298 خورشیدی توسط امان الله خان، پادشاه وقت این کشور اعلان شد و حکومت وقت بریتانیا استقلال افغانستان را به رسمیت شناخت. از آن زمان تاکنون از 28 اسد به‌حیث روز استقلال افغانستان تجلیل می‌شود.