نی: خشونت علیه خبرنگاران کاهش یافته است

اطلاعات روز: نی یا نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها در 6 ماه نخست میلادی نسبت به زمان مشابه در چهار سال گذشته 46 درصد کاهش یافته است.

مجیب خلوتگر، رییس نهاد نی امروز (دوشنبه، 3 سرطان) در کنفرانس خبری گفت که در شش ماه نخست سال 2019 در مجموع 35 مورد خشونت علیه خبرنگاران انجام شده است که نسبت به زمان مشابه در چهار سال گذشته که به‌طور اوسط 55 مورد خشونت به ثبت ‌می‌رسید، کاهش 46 درصدی را نشان می‌دهد.  

بر بنیاد داده‌های که آقای خلوتگر ارایه کرد، خشونت علیه خبرنگاران نسبت به 6 ماه اول سال گذشته 50.1 درصد کاهش را  نشان می‌دهد: «سال گذشته 71 مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده بود، درحالی‌که امسال 35 مورد ثبت شده است.»

به گفته‌ی او، این خشونت‌ها شامل پنج مورد قتل، شش مورد جراحت، 17 مورد تهدید و توهین، 3 مورد حمله بر رسانه‌ها، 3 مورد لت‌وکوب و 1 مورد انفجار وسیله نقلیه‌ی‌ رسانه‌ای بوده است.

آقای خلوتگر اضافه کرد که نسبت به سال گذشته قتل، جراحت و لت‌وکوب خبرنگاران کاهش یافته است.

در عین حال او گفت که تهدید و توهین خبرنگاران 6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است: «در سال گذشته 16 مورد تهدید و توهین ثبت شده بود اما امسال 17 مورد ثبت شده است.»

آقای خلوتگر دلیل کاهش خشونت علیه خبرنگاران را کاهش حملات انفجاری و انتحاری علیه مردم عام، احتیاط خود خبرنگاران و گلاویزنشدن خبرنگاران با نیروهای امنیتی عنوان کرد.

آقای خلوتگر تاکید کرد که در کاهش خشونت علیه خبرنگاران حکومت هیچ نقشی نداشته است، اما در افزایش خشونت حکومت نقش داشته است.

سازمان ملل سال گذشته‌ی افغانستان را یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها برای خبرنگاران عنوان کرد. ۱۶ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در جریان سال گذشته (۲۰۱۸ میلادی) در افغانستان کشته شدند.