عبدالله: کمیسیون‌های انتخاباتی باید مستقلانه عمل کنند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی باید به‌منظور جلوگیری از بحرانی‌شدن وضعیت در کشور مستقلانه عمل کنند.

آقای عبدالله این گفته‌ها را امروز (سه‌شنبه، ۴ سرطان) حین بازدید از یک مرکز ثبت‌نام تقویتی رأی‌دهندگان در کابل مطرح کرده است.

او بدون نام‌گرفتن از تیم انتخاباتی و فرد مشخصی گفته است که شکایت‌ها از مداخلات «دیگران» در کار کمیسیون‌های انتخاباتی وجود دارد و این کمیسیون‌ها باید تلاش کنند که مشکلات انتخابات پارلمانی را تکرار نکنند.

رییس اجرایی کشور این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که پیش‌تر مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون مستقل انتخابات کشور گفته بود که ارگ ریاست‌جمهوری کارهای غیرقانونی این کمیسیون را تأیید و کارهای قانونی آن‌را تأیید نمی‌کند.

آقای عبدالله به تاریخ 30 جوزا در یک نشست خبری در کابل همچنان گفته بود که حلقات اطراف رییس‌جمهوری کشور در روند کاری و استخدام کارمندان در این کمیسیون مداخله می‌کنند.

به گفته‌ی او، ریاست‌جمهوری به‌صورت پرسش‌برانگیز، مانع استخدام شماری از افراد در این کمیسیون می‌شود و شماری را نیز استخدام می‌کند.

انتخابات پارلمانی کشور در ۲۸ و ۲۹ میزان سال گذشته‌ی خورشیدی در ۳۲ ولایت کشور و در ولایت قندهار نیز به تاریخ پنجم عقرب سال گذشته برگزار شد. انتخابات در غزنی بنا بر مشکلات سیاسی تا کنون برگزار نشده است. این انتخابات با مشکلات و اتهاماتی روبه‌رو بود که در پی آن‌ها اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی از کار برکنار و به دادستانی کل معرفی شدند.

از سویی هم، رییس اجرایی کشور حین بازدید از این مراکز ثبت‌نام تقویتی رأی‌دهندگان با اشاره به عدم ترتیب خاصی در لیست رأی‌دهندگان از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته است که چگونگی ترتیب نام‌ها در این لیست را بر اساس حروف الفبا یا روش‌های دیگری ترتیب کنند.

در اعلامیه‌ای که از سوی ریاست‌اجرایی کشور به نشر رسیده، آمده که آقای عبدالله حین بازدید از مرکزی که در آن جا ثبت‌نام کرده بوده، به علت عدم ترتیب معینی برای این لیست، نام‌اش را به سختی پیدا توانسته است.

این در حالی است که قرار است روند ثبت‌نام تقویتی رأی دهندگان در ۳۳ ولایت کشور و روند ثبت‌نام سراسری در ولایت غزنی تا چهار روز دیگر (هشتم سرطان) به پایان برسد. این روند به تاریخ 18 جوزا آغاز شد.

بر اساس تقویم اعلام‌شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است به تاریخ ششم ماه میزان سال جاری برگزار شود.