ARG

نامزدان جدید برای احراز کرسی ریاست مجلس نمایندگان رأی لازم را به‌دست نیاوردند

اطلاعات روز: انتخابات برای احراز کرسی ریاست مجلس نمایندگان امروز (سه‌شنبه، 4 سرطان) میان احمدجاوید جیحون، عبدالشکور واقف حکیمی و قاضی میرافغان صافی برگزار شد، اما هیچ یک از این نامزدان نتوانستند آرای لازم برای احراز کرسی ریاست را به‌دست بیاورند.

قرار است دور دوم این انتخابات میان احمدجاوید جیحون و قاضی میرافغان صافی برگزار شود.

در انتخابات امروز نصاب مجلس 237 بود و نامزد برنده باید 119 رأی (50 درصد آرا به اضافه‌ی یک رأی) به‌دست می‌آورد که هیچ یکی از نامزدان موفق به دست‌آوردن رأی لازم نشدند.

در این انتخابات، قاضی میرافغان صافی 77 رأی، احمدجاوید جیحون 73 رأی و عبدالشکور واقف حکیمی نیز 35 رأی به‌دست آوردند. 42 رأی نیز باطل اعلام شد و 10 رأی دیگر سفید در صندوق‌ها ریخته شده بود.

رأی‌گیری بر سر تعیین رییس مجلس امروز در حالی بدون رسیدن به نتیجه‌ای به پایان رسید که تنش‌ها روی انتخاب رییس مجلس نمایندگان به‌خاطر اختلاف‌نظر روی یک رأی اختلافی از بیش از یک ماه پیش (۲۸ ثور) تا روز گذشته (دوشنبه، ۳ سرطان) ادامه داشت.

این رأی روز دوشنبه در انتخاباتی که برای رد و یا تأییدی آن در این مجلس برگزار شده بود، با اکثریت آرا باطل و قرار شد که انتخابات میان نامزدانی جدید برگزار شود. رأی مورد مناقشه مربوط به میررحمان رحمانی، از نامزدان انتخابات قبلی برای ریاست این مجلس بود.

همچنان مهدی راسخ، عضو این مجلس پیش‌تر به روزنامه اطلاعات روز گفته بود در صورتی که هیچ یک از نامزدان برای ریاست مجلس در این انتخابات نتوانند رأی پیروزی را بگیرند، انتخابات پس از آن میان دو نامزدی که تا کنون در چندین دور انتخابات بیش‌ترین رأی را گرفته‌اند، برگزار خواهد شد.

انتخابات قبلی برای ریاست مجلس نمایندگان میان میررحمان رحمانی و کمال‌ناصر اصولی در دور دوم جنجالی شد. آقای رحمانی در این انتخابات در  ۲۸ ثور، ۱۲۳ رأی تایید گرفت، و پس از جنجال‌ها از سوی رییس موقت به‌عنوان رییس مجلس اعلام شد.

این نتیجه از سوی کمال ناصر اصولی و نمایندگان هوادار او پذیرفته نشد.