خلیل‌زاد: مذاکرات صلح با طالبان به پیشرفت «قابل ملاحظه‌ای» رسیده است

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفته است که نمایندگان امریکا و گروه طالبان در هفتمین دور گفت‌وگوهای‌شان به پیشرفت «قابل ملاحظه‌ای» دست یافته‌اند.

آقای خلیل‌زاد ناوقت شب گذشته در رشته تویتی نوشته است که گفت‌و‌گوهای آنان با طالبان در شش روز گذشته در بخش‌های تضمینات در مبارزه با تروریزم، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس جامع و دایمی از هر زمان دیگر نتیجه‌بخش بوده است.

به گفته‌ی او، دور هفتم این گفت‌وگوها، به‌خاطر جریان مذاکرات بین‌الافغانی برای دو روز به تعویق افتاده است و پس از آن به تاریخ ۱۸ سرطان (سه‌شنبه) دوباره از سر گرفته خواهد شد.

آقای خلیل‌زاد تأکید کرده است که در این دور گفت‌وگوها روی یک «سلسله کارهای مهم پیش از رسیدن به یک توافق» میان نمایندگان امریکا و هیأت طالبان در قطر بحث خواهد شد.

گروه طالبان نیز دیروز با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که این مذاکرت به‌دلیل جریان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی برای امروز و فردا (۱۶ و ۱۷ سرطان) به تعویق می‌افتد.

در اعلامیه‌ی این گروه آمده بود که این گفت‌وگوها میان بیش از ۶۰ تن از افغان‌ها و هیأت ۱۷ نفری گروه طالبان در شهر دوحه‌ی قطر برگزار می‌شود.

قرار است نشست بین‌الافغانی صلح افغانستان امروز (یک‌شنبه، ۱۶ سرطان) برای دو روز در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود. آلمان و قطر به‌صورت مشترک از این نشست میزبانی می‌کنند.

هیأتی از افغانستان متشکل از اعضای شورای عالی صلح، مقام‌های پیشین حکومتی، سیاسیون، اعضای جامعه‌ی مدنی، نمایندگان رسانه‌ها و زنان روز گذشته به قطر رفته و قرار است با نمایندگان گروه طالبان در مورد صلح بحث و گفت‌وگو کند.

حکومت افغانستان پیش از این اعلام کرده بود که هیچ نماینده‌ای به‌صورت مشخص در نشست بین‌الافغانی صلح افغانستان در قطر نمی‌فرستد، اما شماری از مقام‌های حکومتی به‌صورت انفرادی در این نشست شرکت خواهند کرد.