نشست دوروزه‌ی بین‌الافغانی صلح افغانستان در دوحه آغاز شد

اطلاعات روز: نشست دوروزه‌ی بین‌الافغانی صلح افغانستان در دوحه امروز (یک‌شنبه، 16 سرطان) با حضور هیأتی از افغانستان و نمایندگان طالبان به میزبانی مشترک آلمان و قطر با نیم ساعت تأخیر، آغاز شد.

هدف از این نشست «تعامل و ارتباط مستقیم میان اشتراک‌کنندگان با پیشینه، اعتقادات و نظریات مختلف» خوانده شده است.

میزبان این برنامه گفته است که «این برنامه گروپ‌های جامع و فراگیر افغان‌ها را فقط در ظرفیت شخصی‌شان به هدف رقم‌زدن آینده‌ی کشورشان» گردهم آورده است.

نشست دوروزه‌ی بین‌الافغانی قطر روی «ایجاد اعتماد میان شرکت‌کنندگان، شناسایی نقش‌های انفرادی‌شان در راستای روند صلح پایدار»، «ایجاد زمینه‌ی مشترک برای شریک‌ساختن نظریات راجع به چگونگی طرح یک نقشه‌ی راه روند صلح پایدار [و] قابل قبول برای همه» و «شناسایی و اولویت‌بندی مسایل کلیدی که باید منحیث عناصر ضروری روند صلح رسیدگی گردد» تمرکز دارد.

گفتنی است که یک هیأت بیش از 50 نفری از افغانستان روز گذشته (شنبه، 15 سرطان) برای شرکت در این نشست به دوحه رفته است.

در ترکیب این هیأت، چهره‌های سیاسی از جمله رنگین دادفر اسپنتا، وزیر خارجه‌ی پیشین افغانستان، فوزیه کوفی، نماینده‌ی پیشین بدخشان در مجلس نمایندگان، حبیبه سرابی، عضو شورای عالی صلح، حکمت خلیل کرزی، عمر زاخیلوال، محی‌الدین مهدی، سید حامد گیلانی و شماری از فعالان جامعه مدنی و رسانه‌ها دیده می‌شود.

از سویی هم نادر نادری، رییس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، شهرزاد اکبر، معاون شورای امنیت ملی، عبدالمتین بیگ، رییس اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی، تیمور شاران، معاون این اداره از جانب حکومت افغانستان در این نشست حضور دارند.

حکومت افغانستان پیش از این اعلام کرده بود که هیچ نماینده‌ای به‌صورت مشخص در نشست بین‌الافغانی صلح افغانستان در قطر نمی‌فرستد، اما شماری از مقام‌های حکومتی به‌صورت انفرادی در این نشست شرکت خواهند کرد.

این نشست سومین نشست «بین‌الافغانی» میان چهره‌های سیاسی افغانستان و گروه طالبان خواهد بود. نشست اول در 16 دلو سال گذشته و نشست دوم در هفتم اسد سال جاری در شهر مسکو، پایتخت روسیه برگزار شده بود.