انفجار موتر بمب‌گذاری‌شده‌ی طالبان در غزنی ۱۲ کشته و ۱۷۹ زخمی بر جای گذاشت

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور اعلام کرده است که در انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده در حوزه‌ی اول امنیتی شهر غزنی ۱۲ نفر کشته و ۱۷۹ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

وحیدالله مایار، سخن‌گوی این وزارت در صفحه‌ی تویترش نوشته است که بیش‌تر قربانیان این رویداد غیرنظامی، به‌شمول دانش‌آموزان می‌باشند.

محمدعارف نوری، سخن‌گوی والی غزنی به روزنامه اطلاعات روز گفت که این رویداد حوالی ساعت ۸:۳۰ صبح امروز (یک‌شنبه، ۱۶ سرطان) در ساحه‌ی «شامیر» در نزدیکی ساختمان حوزه‌ی سوم ریاست امنیت ملی این ولایت رخ داده است.

به گفته‌ی او، در این رویداد که با استفاده از یک موتر بمب‌گذاری‌شده‌ی باربری نوع «مازدا» صورت گرفته است، شش نفر، به‌شمول دو کارمند ریاست امنیت ملی غزنی و یک کودک و سه غیرنظامی دیگر کشته شده‌اند.

در انفجار موتر بمب‌گذاری‌شده‌ی طالبان در غزنی کودکان نیز زخمی شده‌اند

آقای نوری همچنان افزود که در این رویداد ۱۷۷ نفر دیگر نیز زخمی شده که بیش‌تر آنان غیرنظامی و دانش‌آموز بوده‌اند. او تأکید کرد که در میان زخمیان ۹ کارمند ریاست امنیت ملی و شماری از زنان نیز شاملند.

پیش‌تر اما او به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که در این رویداد دست‌کم ۴۳ دانش‌آموز «مکتب خصوصی افغان رحمتی» زخمی شده‌اند.

در همین حال بازمحمد همت، رییس شفاخانه‌ی ولایتی غزنی نیز گفت که از این رویداد دست‌کم 70 زخمی به‌شمول ۱۱ خانم و ۵۹ کودک به این شفاخانه منتقل شده‌اند.

خسارات مالی

از سویی هم، سخن‌گوی والی غزنی افزود که در نتیجه‌ی این انفجار بیش از ۶۰ منزل مسکونی و چهار مارکیت تجارتی به‌صورت کلی و قسمی تخریب شده است. همچنان نوریه نزهت، سخن‌گوی وزارت معارف نیز گفته است که در این رویداد، ساختمان مکتب خصوصی افغان رحمتی ۸۰ درصد و ساختمان دو مکتب دیگر نیز قسما تخریب شده است.

دقایقی پس از وقوع این انفجار گروه طالبان مسئولیت آن را بر عهده گرفت. این گروه با نشر اعلامیه‌ای گفته که هدف این حمله، یکی از مراکز ریاست امنیت ملی غزنی بوده است.

در انفجار امروز در غزنی بیش از 60 خانه‌ی مسکونی و چهار مارکیت تجارتی به صورت کلی و قسمی تخریب شده است

در اعلامیه‌ی این گروه آمده است که این حمله زمانی صورت گرفته است که تعدادی از نیروهای امنیت ملی از ولسوالی‌ها و اطراف شهر غزنی به‌منظور دریافت دستور جدید به این مرکز گرد می‌آمدند.

در اعلامیه همچنان ادعا شده است که در این رویداد، ساختمان این مرکز به‌گونه‌ی کامل تخریب شده است و ده‌ها تن از نیروهای امنیت ملی نیز کشته و زخمی شده‌اند.

واکنش‌ها

ارگ ریاست‌جمهوری با نشر اعلامیه‌ای این حمله را محکوم کرده، گفته است: «طالبان با انجام این حمله‌ی تروریستی نشان دادند که گفتار و عملکردشان در تناقض جدی قرار دارد. درحالی‌که در کشور قطر گفت‌وگو می‌کنند، اما در افغانستان همه‌روزه دستان‌شان را با خون افراد بی‌گناه به‌ویژه زنان و کودکان سرخ می‌سازند.»

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری، این حمله‌ی گروه طالبان «وحشیانه» و «جنایت بشری» خوانده شده است. به نقل از اعلامیه، رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است: «طالبان باید بدانند که ممکن نیست با هدف قراردادن افراد ملکی به ویژه کودکان، در مذاکرات صلح امتیاز به‌دست آورند.»

در همین حال وزارت معارف کشور نیز با نشر اعلامیه‌ای از گروه طالبان خواسته است که مصئونیت و امنیت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان و کارمندان معارف افغانستان را رعایت کنند.