ده دانش‌آموز یک مکتب دخترانه در غزنی دچار مریض ناشناخته‌ی تنفسی شدند

اطلاعات روز: مسئولان محلی در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی تأیید می‌کنند که ده دانش‌آموز یک مکتب در این ولسوالی، دچار نوع مریضی ناشناخته‌ی تنفسی شده‌اند.

محمدیوسف نایبی، مدیر معارف ولسوالی جاغوری امروز (یک‌شنبه، ۱۶ سرطان) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این واقعه در مکتب «لیسه‌ی نسوان علیاتو-شغله» رخ داده است.

در همین حال عبدالحمید ستوده، مدیر این لیسه نیز افزود که تعدادی از دانش‌آموزان این مکتب از حدود یک ماه پیش به این طرف به مریضی ناشناخته‌ی نفس‌تنگی مصاب شده‌اند.

به گفته‌ی آقای ستوده، این مریضی پس از آن در میان دانش‌آموزان شیوع یافته است که یکی از بیماران که پارسال به این مریضی مصاب بوده، امسال دوباره مصاب شده است.

 از سویی هم سید علی شریفی، از مسئولان «کلینیک جامع علیاتو» نیز به روزنامه اطلاعات روز گفت که از حدود یک ماه پیش به این طرف، نزدیک به ۵۰ دانش‌آموز این مکتب دخترانه به مرض تنفسی دچار شده‌اند.

آقای شریفی تأکید کرد: «تنها دیروز (شنبه، ۱۵ سرطان) ۱۲ دانش‌آموز به شفاخانه انتقال داده شده‌اند. همگی‌شان مشکل نفس‌تنگی داشتند که فقط در طول دیروز ما ۹۰ کیلوگرام اکسیجن مصرف کرده بودیم.»

به گفته‌ی او، علت و نوعیت این مرض تا کنون شناخته نشده است.

با این حال اما، مدیر معارف جاغوری می‌گوید که این مدیریت به‌تازگی در جریان این واقعه قرار داده شده است. آقای نایبی گفت که هیأتی از مدیریت معارف جاغوری امروز به‌منظور بررسی این موضوع به لیسه‌ی علیاتو–شغله رفته است.

ولسوالی جاغوری در جنوب‌غرب ولایت غزنی از ولسوالی‌های امن این ولایت می‌باشد که بیش از صد باب مکتب در آن فعال است.