عودت‌کنندگان در افغانستان «در شرایط بد اقتصادی» به‌سر می‌برند

اطلاعات روز: کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) و بانک جهانی با نشر گزارشی اعلام کرده‌اند مهاجران افغان که در جریان سال‌های ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۷ میلادی به کشورشان برگشته‌اند، در شرایط بد اقتصادی به‌سر می‌برند.

این گزارش روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۳ سرطان/ 14 جولای) تحت عنوان «چگونگی شرایط زندگی و تصامیم پیرامون تهیه‌ی مسکن و فراهم‌سازی فرصت‌های کاری برای عودت‌کنندگان افغان» به نشر رسیده است.

در این گزارش شرایط اقتصادی عودت‌کنندگان در جریان سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ ملادی با شرایط اقتصادی مهاجران افغان در پاکستان مقایسه شده و آمده است که شرایط عودت‌کنندگان «به مراتب دشوارتر» از مهاجران افغان در پاکستان می‌باشد.

به نقل از گزارش، عودت‌کنندگان در افغانستان با مشکلات فقر، نبود فرصت‌های اشتغال‌زایی، امکانات آموزشی و تحصیلی و خدمات صحی گسترده مواجه اند.

در گزارش گفته شده است که صرفا تعداد کمی از عودت‌کنندگان توانسته‌اند با استفاده از روابط اجتماعی صاحب کار شوند.

از سویی هم، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و بانک جهانی گفته‌اند که اکثریت این عودت‌کنندگان در زادگاه اصلی‌شان مستقر شده‌، اما یک سوم آنان در ولایت‌های کابل و ننگرهار جابه‌جا شده‌اند.

با این حال، در این گزارش گفته شده است که برای رسیدگی به مشکلات این عودت‌کنندگان باید اقدامات فوری و پایداری صورت گیرد.

این در حالی است که در چند سال گذشته رقم عودت‌کنندگان از کشورهای ایران و پاکستان به کشور افزایش یافته است.

بر اساس آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان کشور، شمار مهاجران افغان که در بیرون از افغانستان به‌سر می‌برند نیز به حدود شش میلیون می‌رسد.