«نقض قطع‌نامه‌ی دوحه»؛ طالبان و دولت افغانستان یکدیگر را به عهدشکنی متهم می‌کنند

«نقض قطع‌نامه‌ی دوحه»؛ طالبان و دولت افغانستان یکدیگر را به عهدشکنی متهم می‌کنند

گروه طالبان می‎گوید، نیروهای امنیتی افغانستان با هدف قراردادن غیرنظامیان در مناطق تحت کنترول این ‌گروه، قطع‌نامه‌ی دوحه را نقض کرده است. این‌ گروه با فرستادن خبرنامه‌ به رسانه‌ها گفته است در چندین حمله‌ی هوایی نیروهای افغان افراد ملکی کشته و زخمی شده‌اند. براساس این خبرنامه، درنتیجه‌ی حمله‌های هوایی نیروهای افغان در ولایت‌های میدان وردک، بغلان و هرات، بیش از 30 غیرنظامی به‌شمول زنان و کودکان کشته شده‌اند.

وزارت دفاع اما، تمام این‌اتهامات را رد می‌کند. زبیر عارف، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع ملی در گفت‌وگو با اطلاعات روز گفت این اتهام‌ها پروپاگندا و تبلیغات طالبان است. به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت دفاع ملی طالبان مسئول 90 درصد تلفات غیرنظامیان است. در تازه‌ترین رویداد، در ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ، دو کودک در اثر انفجار ماین‌ کنارجاده‌ای کشته شدند. حنیف رضایی، سخن‌گوی قول اردوی 209 شاهین ارتش در شمال کشور گفت که این ماین از سوی طالبان کارگذاری شده بود.

تلفات سنگین طالبان

مقام‌های محلی ولایت میدان وردک در واکنش به اتهام کشته‌شدن غیرنظامیان توسط نیروهای افغان  می‌گویند که تا کنون در این مورد گزارشی دریافت نکرده است. محب‌الله شریف‌زی، سخن‌گوی والی میدان‌وردک در مصاحیه با روزنامه اطلاعات روز ضمن این‌که این ادعای طالبان را رد کرد، گفت در این عملیات هوایی که از سوی نیروی ائتلاف انجام شد، 24 عضو قطعه‌ی سرخ طالبان کشته شده‌اند.

سخن‌گوی والی میدان‌وردک گفت که این عملیات دو شب پیش (شنبه، ۲۲ سرطان) در سه روستای ولسوالی جغتو بالای مواضع قطعه‌ی سرخ طالبان انجام شده است.

در همین حال دفتر مطبوعاتی والی میدان‌وردک در اعلامیه‌ای گفته است که پاینده خان، قاری مدثر و احمدشاه مشهور به رهبر از فرماندهان مهم قطعه‌ی سرخ طالبان نیز شامل کشته‌شدگان‌اند.

از سویی هم دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۳ تندر ارتش در اعلامیه‌ای گفته است که این عملیات از سوی نیروهای خارجی راه‌اندازی شده بود که در نتیجه‌ی آن ۲۵ جنگ‌جوی گروه طالبان کشته شده‌اند.

اخترمحمد طاهری، رییس شورای ولایتی میدان‌وردک اما کشته‌شدن تنها چهار غیرنظامی در این عملیات شبانه را تأیید می‌کند.

چه ‌کسی عهدشکنی کرده؟

هفته‌ی پیش گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در دوحه، پایتخت قطر، میان سران طالبان و نماینده‌گانی از افغانستان برگزار شد. دو طرف در قطع‌نامه‌ای به تضمین امنیت غیرنظامیان، مؤسسات عام‌المنفعه، نهادهای آموزشی و منازل رهایشی متعهد شدند.

دولت افغانستان می‌گوید طالبان عهدشکنی کرده است. وزارت دفاع کشور در اعلامیه‌ای گفته است که حمله‌ی روز شنبه طالبان در بادغیس، چهار نظامی و غیرنظامی کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

پس از این ‌حمله دفتر ریاست‌جمهوری با پخش یک اعلامیه گفت طالبان عهدشکنی کرده‌اند: «با آن‌که طالبان در قطع‌نامه‌ی هشت‌ماده‌ای نشست دوروزه‌ی بین‌الافغانی قطر، تعهد کرده بودند که از صدمه‌رساندن به اهداف ملکی و تأسیسات عام‌المنفعه و مؤسسات تعلیمی و تحصیلی، دست می‌کشند و  تلفات ملکی را به صفر می‌رسانند، اما حمله‌ی تروریستی امروز نشان داد که آنان هنوز هم از کشتار مردم بی‌گناه و آسیب‌رساندن به تأسیسات عام‌المنفعه، دست‌بردار نیستند.»

دو تن از مهاجمانی که از سوی نیروهای امنیتی افغان بازداشت شدند، در ویدیویی اعتراف کردند که توسط دو فرمانده محلی طالبان به نام‌های «ملا نورآغا و اسحق پهلوان»، فرستاده شده‌ و دستور گرفته‌ بودند که بدون تفکیک نظامی و غیرنظامی، هر کسی را که جلوی‌شان آمد، بکشند.

در سوی دیگر گروه طالبان دولت افغانستان را به نقض قطع‌نامه‌ی نشست بین‌الافغانی متهم می‌کند و مدعی است که نیروهای امنیتی و دفاعی، در چندین عملیات غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند. طالبان در این اعلامیه تازه‌منتشر‌شده‌‌اش از اشتراک‌کنندگان کنفرانس بین‌الافغانی دوحه خواسته است که به تعهدشان عمل و در برابر کشتار افراد ملکی «صدا بلند کنند و از همه راه‌های ممکن برای جلوگیری از این جنایات به مسئولیت‌شان عمل کنند».

تنور گرم جنگ

این‌روزها طالبان در چند ولایت افغانستان به‌صورت هم‌زمان دست به حملات سنگینی زده‌اند. در کم‌تر از یک‌ماه گذشته‌ی طالبان در ولسوالی کجران دایکندی دست به حملات گسترده زده‌اند. در این ‌حمله‌ها براساس گزارش اطلاعات روز دست‌کم 23 نفر از نیروهای امنیتی و دفاعی کشته، و 32 نفر دیگر زخمی شده‌اند. سخن‌گوی والی دایکندی در گفت‌وگو با اطلاعات روز گفته است که در پی حملات طالبان 1800 خانواده از روستاهای ناامن آواره شده‌اند.

در ولایت‌های غربی کشور نیز نیروهای امنیتی با طالبان درگیری زیادی دارند. طالبان در چندین ولسوالی هرات فعال‌اند. تا جایی که عبدالقیوم رحیمی، والی هرات حملات پس‌زدن طالبان از ولسوالی‌های هرات و رهبری جنگ را بر دوش گرفت.

هم اکنون عملیات خالد نیز از سوی وزارت دفاع در حال انجام است. زبیر عارف معاون سخن‌گوی وزارت دفاع می‌گوید، در«عملیات خالد» به‌صورت جدی روی جلوگیری از تلفات ملکی و حفاظت از اموال عامه تاکید شده است.

سازمان ملل پارسال در گزارشی اعلام کرد که عامل 64 درصد تلفات غیرنظامیان در کشور، گروه‌های مسلح مخالف دولت‌اند که 37 درصد آن به طالبان نسبت داده شده بود. در آن گزارش عامل 24 درصد تلفات ملکی، نیروهای طرفدار دولت عنوان شده بود.