وظیفه‌ی ولسوال واخان بدخشان به دلیل اتهام آزار جنسی یک گردشگر خارجی به تعلیق درآمد

اطلاعات روز: اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی کشور می‌گوید که وظیفه‌ی عبدالمعروف خیرخواه، ولسوال واخان ولایت بدخشان به حالت تعلیق درآمده است.

سید شاه سقیم، سخن‌گوی این اداره امروز (سه‌شنبه، 25 سرطان) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این تصمیم در پی مطرح‌شدن اتهام آزار و اذیت جنسی از سوی یک زن گردشگر خارجی گرفته شده است.

در همین حال، نیک‌محمد نظری، سخن‌گوی والی بدخشان می‌گوید که اتهام آزار جنسی از سوی این گردشگر خارجی «حدود ۱۵ الی ۲۰ روز پیش» به پولیس مرزی افغانستان در مرز با تاجکستان مطرح شده است.

به گفته‌ی آقای نظری، وظیفه‌ی این مقام محلی همزمان با مطرح‌شدن این ادعا به حالت تعلیق درآمده بوده است.

او گفت که به دنبال این ادعا هیأتی برای بررسی این موضوع تعیین شده که به علت دورافتاده‌بودن این ولسوالی و صعب‌العبوربودن مسیرهای آن، تحقیق این هیأت تا کنون تکمیل نشده است.

ادار‌ه‌ی مستقل ارگان‌های محلی و سخن‌گوی والی بدخشان از هویت این زن چیزی نگفتند، اما آقای نظری تأکید کرد که این زن از طریق تاجکستان وارد بدخشان شده بوده است.

این در حالی است که در این اواخر ادعاهای جنسی وارده به مقام‌ها و نهادهای حکومتی افغانستان خبرساز شده است. پیشتر حبیب‌الله احمدزی، از مشاوران پیشین رییس‌جمهوری کشور در مصاحبه با شبکه‌ی تلویزیون خصوصی «خورشید» ادعا کرده بود که در ارگ ریاست‌جمهوری در بدل سپردن وزارت، چوکی پارلمان و مشاوریت از زنان تقاضای جنسی شده است.

پس از آن ارگ ریاست‌جمهوری کشور این ادعاها را رد کرده، گفته بود که آقای احمدزی این ادعاها را به خاطر کسب مقام و چوکی مطرح کرده است.

اخیرا شش زن در مصاحبه با بی‌بی‌سی نیز گفته‌اند که از سوی مقام‌های ارشد حکومتی مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند.