امتیاز عکس از World Bulletin
امتیاز عکس از World Bulletin

«خشونت علیه خبرنگاران در شش ماه گذشته، ۵۰ درصد کاهش یافته است»

اطلاعات روز: «کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران افغان» می‌گوید که در شش ماه اول سال جاری میلادی (۲۰۱۹)، خشونت علیه خبرنگاران در کشور در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

در گزاشی که امروز (پنج‌شنبه، ۲۷ سرطان) از سوی این کمیته به نشر رسید، آمده است که در جریان این شش ماه، ۴۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده است.

بر بنیاد این گزارش، این رقم شامل سه مورد قتل، شش مورد جراحت، پنج مورد لت‌وکوب، ۱۹ مورد توهین و تحقیر، ۱۰ مورد تهدید، یک مورد بازداشت غیرقانونی و یک مورد هم اخراج اجباری از وظیفه می‌شود.

کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران افغان با اشاره به عامل این خشونت‌ها گفته است که عامل ۲۰ مورد آن افراد حکومتی، هشت مورد آن مخالفان حکومت (گروه‌های داعش و طالبان)، هشت مورد دیگر آن افراد ناشناس، شش مورد آن زورمندان و سه مورد دیگر آن هم مسئولان رسانه‌ها بوده‌اند.

این کمیته همچنان افزوده که بیشترین قضیه‌های خشونت در حوزه‌ی جنوب – شرق و کمترین آن در حوزه جنوب کشور به ثبت رسیده است که ۱۵ قضیه تنها مربوط به حوزه جنوب – شرق کشور می‌شود. در حوزه جنوب دو قضیه خشونت به ثبت رسیده است.

بر اساس آمارهای این کمیته، در حوزه مرکزی شش قضیه، حوزه غرب شش قضیه، حوزه شرق پنج قضیه، حوزه شمال ـ شرق چهار قضیه، حوزه پایتخت چهار قضیه و حوزه شمال سه قضیه‌ی خشونت به ثبت رسیده است.

از سویی هم در گزارش آمده است که دلایل عمده‌ی کاهش ۵۰ درصدی خشونت علیه خبرنگاران در کشور، اتخاذ اقدامات مصونیتی توسط رسانه‌ها و خبرنگاران، گفت‌گوهای صلح، محدودشدن فعالیت‌های گروه داعش و اتخاذ تدابیر لازم برای امنیت خبرنگاران از سوی حکومت بوده است.

با این حال اما کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران تأکید کرده است، با وجود اینکه خشونت‌ها علیه خبرنگاران در شش ماه گذشته‌ی میلادی، ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما «این به معنای کاهش کلی خشونت علیه خبرنگاران نیست». این کمیته افزوده است که رسانه‌ها و کارمند رسانه‌ای در کشور هنوز هم در معرض خشونت قرار دارند.

در گزارش با اشاره به تهدید اخیر طالبان، آمده است: «این تهدید باعث خودسانسوری خبرنگاران و رسانه‌ها شده و آنان نمی‌تواند گزارش‌هایی که دال بر جنایت این گروه است را نشر کنند.»

این گروه حدود سه هفته‌ پیش (دوشنبه، ۳ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای، به شماری از رسانه‌ها هشدار داده بود که اگر اعلانات تجارتی که علیه این گروه نشر می‌کنند را متوقف نکنند، جنگ‌جویان این گروه این رسانه‌ها را هدف قرار خواهند داد.

این گروه در اعلامیه‌اش برای توقف نشر این اعلانات فرصت یک‌هفته‌ای به رسانه‌ها داده بود.در واکنش به آن تهدید، ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای تهدید رسانه‌ها توسط طالبان را مغایر ارزش‌های انسانی و اسلامی خوانده، گفته بود: «حکومت افغانستان برای تأمین امنیت خبرنگران، دفترهای رسانه‌ها و فعالیت رسانه‌ای از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.»