عبدالله: در صورت پیروزی، ریاست اجراییه با سه ‌معاون، بخشی از حکومت خواهد بود

اطلاعات روز: تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور در ساختار تشکیلاتی رهبری این تیم تغییرات آورده است.

آقای عبدالله که در نخستین روز کمپین انتخاباتی‌اش در کابل صحبت می‌کرد، افزود که براساس این تغییرات، انورالحق احدی، رییس جبهه‌ی ملی نوین افغانستان با سه معاون نامزد ریاست اجراییه در تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی است.

به گفته‌ی او، عبدالغنی کاظمی، رییس حزب حرکت اسلامی افغانستان و روزمحمد نور به ترتیب معاونان اول و دوم آقای احدی هستند. همچنان در صورت پیروزی تیم ثبات و همگرایی، یک زن به‌عنوان معاون سوم ریاست اجراییه کار خواهد کرد.

هرچند آقای عبدالله عبدالله در زمان ثبت‌نام به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود که در حکومت آینده‌ی او ریاست اجراییه با دو معاون وجود خواهد داشت، اما مشخص نکرده بود که چه کسی در این سمت کار خواهد کرد.

عبدالله که خود در حال حاضر براساس یک توافق (توافق‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی) به‌عنوان رییس اجرایی کار می‌کند، در حالی از وجود ریاست اجراییه در تشکیلات رهبری حکومت آینده‌اش سخن گفت که براساس قانون، ریاست اجراییه در رهبری حکومت پیش‌بینی نشده است.

در قانون اساسی آمده است که رییس‌جمهور با دو معاون برای مدت پنج سال از سوی مردم از طریق انتخابات شفاف، سری و سرتاسری انتخاب می‌شوند.