Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive

افغانستان به جمع کشورهای صاحب ماهواره پیوست

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت مخابرات و فن‌آوری می‌گویند که «افغان ست یک»، نخستین ماهواره‌ی فضایی کشور فعالیتش آغاز شده است. نصرت رحیمی، سخن‌گوی این وزارت می‌گوید که از ماهواره‌ی یاد شده در سه بخش استفاده می‌شود که گفته‌ی او، فعلاً تلویزیون‌های کشور نشرات‌شان را از طریق افغان ست یک در سراسر کشور پخش می‌کنند.

این ماهواره دیروز با حضور محمد یونس قانونی، معاون اول ریاست جمهوری‌ رسماً افتتاح شده است. او در مراسم افتتاح، ماهواره‌ی افغان ست یک را دست‌آورد بزرگ و تاريخى براى کشور خواند‌ و گفت‌ که با استفاده از اين ماهواره، تلویزیون‌های کشور نه تنها در ولايت‌ها، بل‌که درسطح منطقه می‌توانند پوشش سراسرى ايجاد کنند.

او هم‌چنان افزود که با استفاده از این ماهواره‌، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی کشور می‌توانند کشورهای آسیای میانه، شرق ميانه و جنوب آسيا را تحت پوشش قرار دهند. معاون اول رییس جمهور گفت که فعال شدن ماهواره‌ی «افغان ست یک» عواید قابل توجهی را برای کشور اختصاص خواهد داد.

ماهواره‌ی افغان ست‌1 براساس امضای قرارداد بین وزارت مخابرات و فن‌آوری کشور و شرکت یوتل ست به فعالیت خود آغاز کرده است. وزارت مخابرات می‌گوید،‌ پس از امضای این قرارداد، افغانستان سالانه ۴ میلیون دالر به این شرکت پرداخت می‌کند. براساس معلومات این وزارت، با آغاز فعالیت رسمی افغان ست یک، افغانستان سالانه ۱۵ میلیون دالر عاید به دست می‌آورد. با آغاز فعالیت این ماهواره، نشرات تلویزیون‌های داخلی در ۳۴ ولایت کشور از سیستم دیجیتل به انالوگ تغییر می‌کند.

ماهواره‌ای موسوم به «‌افغان ست۱» تولید مشترک یک شرکت فرانسه‌ای و سازمان تحقیقات فضایی هند است که در بیستم دسامبر ۲۰۰۸ به فضا پرتاب شد. این ماهواره پیش از این به نام ‌EUTELSAT 28B/W2M، در مدار ۱۶ درجه‌ی شرقی در گردش بود، اما پس از امضای قرارداد بین وزارت مخابرات و شرکت یوتل‌ست، به افغان‌ ست‌‌1 تغییر نام داده شد.

وزارت مخابرات و فن‌آوری کشور این ماهواره‌ی نیمه‌کاره را از شرکت یوتل‌ست خریداری کرده بود. این مسئله انتقادهای شدیدی را علیه وزارت مخابرات به دنبال داشت، اما مقام‌های این وزارت پس از آن با تأیید این‌که ماهواره‌ی نیمه‌کاره را خریداری کرده، گفت که توا‌ن خریداری ماهواره‌ی جدید را نداشتند و روی همین دلیل، ماهواره‌ی نیمه‌کاره خریداری کرده‌اند. این وزارت اما تأکید دارد که هر ماهواره‌ی فضایی تقریباً 10 تا 15 سال کار می‌دهد و ماهواره‌ی افغان ست1 تا 5 سال آینده کار می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *