سفیر ازبکستان: ازبکستان به روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها متعهد است

سفیر ازبکستان در دیدار با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغنستان گفته است که کشورش به روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها متعهد است.

بر اساس خبرنامه‌ای که امروز (پنج،شنبه، 24 سرطان) از سوی دفتر شورای امنیت ملی منتشر شده است، خواجه شادمانوف، سفیر ازبکستان در افغانستان اطمیان داده است که تمام تلاش‌های ازبکستان مطابق به تعهدات دوجانبه‌ای است که این کشور در مورد صلح و همسایگی با افغانستان دارد.

در خبرنامه همچنین آمده است که آقای شادمانوف در مورد سفر اخیر نمایندگان طالب به ازبکستان معلومات ارایه کرده و گفته که در آن سفر فقط روی نقش و همکاری ازبکستان در مذاکرات صلح گفت‌وگو شده است.

آقای شادمانوف افزوده که در گفت‌وگوها با نمایندگان طالب روی اهمیت تفاهم بین‌الافغانی و این‌که نمی‌توان از دست‌آوردهای 18 سال گذشته به‌شمول حقوق بشر و حقوق زنان در مذاکرات چشم‌پوشی کرد، بحث شده است.

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان با اشاره به سفر اخیر نمایندگان طالبان به ازبکستان گفته است که تعاملات سیاسی نباید به اعتماد به‌میان آمده آسیب برساند و سبب شک شود.

بر بنیاد خبرنامه، آقای محب از ازبکستان بابت حمایت‌شان از روند صلح قدردانی کرده و گفته که افغان‌ها به عنوان مالکان و شرکای اصلی این روند می‌توانند در مورد آینده‌ی خویش تصمیم بگیرند.

حدود دو هفته قبل هیأتی از گروه طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر به ازبکستان سفر کرد. تصاویری که از این دیدار منتشر شده است، نشان می‌دهد که نمایندگان گروه طالبان به شکل ویژه از سوی مقام‌های دولت ازبکستان مورد استقبال قرار گرفته اند.

وزارت خارجه افغانستان از شیوه‌ی پذیرایی ویژه‌ از هیأت طالبان از سوی دولت جمهوری ازبکستان انتقاد کرد و گفت که چنین حرکاتی مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان را تسهیل نمی‌کند.