Blackwater security contractors guard Zalmay Khalilzad, then the U.S. ambassador to Iraq, as he arrives at a community sports center in Baghdad in 2006.

دهمین دور سفر خلیل‌زاد برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح افغانستان آغاز شد

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان دهمین دور سفرش را برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح افغانستان آغاز کرده است.

وزارت خارجه‌ی امریکا در اعلامیه‌ای گفته است که این سفر آقای خلیل‌زاد از روز گذشته (سه‌شنبه، 29 اسد) آغاز شده و او قرار است در جریان این سفرش از قطر و افغانستان دیدن کند.

در اعلامیه تصریح شده است که خلیل‌زاد در جریان سفرش به دوحه، نهمین دور گفت‌وگوها با طالبان را به‌عنوان بخشی از یک تلاش کلی برای تسهیل روند صلح و ختم جنگ در افغانستان از سر می‌گیرد.

همچنان گفته شده است که او پس از دیدار با نمایندگان طالبان در دوحه، به کابل رفته و با رهبری دولت افغانستان در مورد روند صلح و آمادگی‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مشوره می‌کند.

وزارت خارجه‌ی امریکا در حالی از آغاز دهمین دور سفر آقای خلیل‌زاد برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح افغانستان خبر می‌دهد که خلیل‌زاد روز جمعه هفته‌ی گذشته (25 اسد) در مورد پیشرفت‌های هشت دور مذاکره با گروه طالبان به رییس‌جمهور ترمپ گزارش داده بود.

دو روز پس از آن آقای ترمپ از پیشرفت در گفت‌وگوهای صلح افغانستان خبر داد و از مذاکرات با گروه طالبان و دولت افغانستان نیز ابراز رضایت کرد.

هشتمین دور مذاکرات طالبان و هیأت امریکایی در چارچوب نهمین دور سفر خلیل‌زاد به قطر و افغانستان به تاریخ دوازدهم اسد آغاز و به تاریخ بیست‌ویکم اسد پایان یافت.

تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، شرکت در دیالوگ و مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی از چهار موضوع اساسی مورد بحث در این دور مذاکرات گفته شده بود.

زلمی خلیل‌زاد بدون ارایه‌ی جزئیات در مورد این دور گفت‌وگوها، افزوده بود که دو طرف به «پیشرفت عالی» در این مذاکرات دست یافته‌اند.