صلح افغانستان؛ ترمپ با مشاوران ارشد امنیتی خود دیدار کرد

اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا روز گذشته (جمعه، 25 اسد/ 16 آگست) با مشاوران ارشد امنیتی خود دیدار و در مورد مذاکرات صلح و پایان جنگ در افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجه‌ی امریکا در اعلامیه‌ای گفته است که در این دیدار مایک پنس، معاون رییس‌جمهور، مایک پمپئو، وزیر خارجه، مارک اسپر، وزیر دفاع، جان بولتون، مشاور امنیت ملی، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، جنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش و جینا هسپل، رییس سازمان استخباراتی امریکا (سیا) حضور داشته‌اند.

در اعلامیه گفته شده است که امریکا در ادامه‌‎ی همکاری نزدیک با دولت افغانستان، همچنان متعهد به دست‌یابی به یک توافق جامع صلح در این کشور است.

به نقل از اعلامیه، این توافق جامع صلح شامل کاهش خشونت و آتش‌بس می‌شود تا امریکا اطمینان حاصل کند که دیگر از خاک افغانستان هرگز برای تهدید ایالات متحده و هم‌پیمانانش استفاده نمی‌شود. همچنان گفته شده است که این توافق جامع صلح «افغان»ها را برای رسیدن به صلح گردهم می‌آورد.

از سویی هم آقای ترمپ در یک پیام تویتری این دیدار را خوب توصیف کرده و گفته است: «ما و خیلی‌ها در آنسوی جبهه‌ی جنگ 19 ساله‌ی افغانستان، به دنبال دست‌یابی به یک توافق هستیم – اگر ممکن بود.»

این در حالی است که روز گذشته سی‌ان‌ان به نقل از دو منبع نزدیک و آشنا با مذاکرات، گزارش کرده بود که دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا با مشاوران ارشد امنیت ملی‌اش برای بررسی طرح صلح امریکا با طالبان که احتمال می‌رود بتواند طولانی‌ترین جنگ امریکا را در افغانستان پایان دهد، دیدار می‌کند.

سی‌ان‌ان همچنان به نقل از منبع دیگری گفته بود که موضوع اصلی این دیدار، افغانستان و طرحی خواهد بود که زلمی خلیل‌زاد، مذاکره‌کننده‌ی ارشد ایالات متحده، ماه‌ها برای پایان دادن به جنگ افغانستان روی آن کار کرده است.

افزون بر این، سی‌ان‌ان به نقل از منابعی گفته بود که انتظار می‌رود این طرحِ صلح خروج تعداد چشم‌گیر نیروهای امریکایی از افغانستان را رسما کلید زده و در عین حال تعهدات رسمی طالبان نسبت به مبارزه با تروریزم در افغانستان را نیز رسمیت بخشد.

منابع همچنان گفته بودند که قرار است توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان تا نوزدهم آگست (28 اسد، روز استقلال افغانستان) امضا شود.

رییس‌جمهور ترمپ در حالی با مشاوران ارشد امنیتی خود دیدار و در مورد مذاکرات صلح و پایان جنگ در افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان تا کنون دست‌کم هشت بار با نمایندگان طالبان مذاکره کرده است.

دور هشتم گفت‌وگوهای صلح میان آقای خلیل‌زاد و نمایندگان گروه طالبان به تاریخ دوازدهم اسد در دوحه، پایتخت قطر آغاز و به تاریخ بیست‌ویکم اسد پایان یافت.

تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، شرکت در دیالوگ و مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی از چهار موضوع اساسی مورد بحث در این دور مذاکرات بوده است.

هرچند تا کنون در مورد جزئیات پیشرفت این دور مذاکرات چیزی گفته نشده، اما آقای خلیل‌زاد به تاریخ چهاردهم اسد گفته بود که دو طرف به  «پیشرفت عالی» در این مذاکرات دست یافته‌اند.

خلیل‌زاد همزمان با پایان دور هشتم مذاکرات با طالبان، برای مشوره روی گام‌های بعدی این روند به واشنگتن برگشت.