راکت‌پراکنی نظامیان پاکستانی بر بخش‌هایی از ولایت کنر

حملات موشکی پاکستان در خاک افغانستان؛ کابل به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد

اطلاعات روز: دولت افغانستان از پاکستان به دلیل راکت‌پراکنی‌های اخیرش به ولسوالی‌های مرزی افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است.

عادله راز، نماینده‌ی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در متن شکایت‌نامه‌ای که به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شده، خواستار اقدامات لازم این شورا در راستای جلوگیری از راکت‌پراکنی‌های پاکستان به خاک افغانستان شده است.

دولت افغانستان در حالی از پاکستان شکایت کرده است که براساس گزارش رسانه‌ها، در یک هفته‌ی اخیر دست‌کم 700 راکت از سوی نظامیان پاکستانی به ولسوالی‌های مرزی افغانستان شلیک شده است.

چند روز پیش حکومت افغانستان راکت‌پراکنی‌های پاکستان در خاک افغانستان را محکوم کرده و گفته بود که این عمل پاکستان در مخالفت صریح با اصول بین‌المللی است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در یک پیام تویتری نوشته بود: «حکومت افغانستان راکت‌پراکنی‌های اخیر پاکستان را بر خاک افغانستان به گونه‌ی شدید محکوم می‌کند. به باور ما این عمل پاکستان، در مخالفت صریح با اصول بین‌المللی بوده و نشانه‌ای از عدم تعهد این کشور در امر تأمین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه می‌باشد.»

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور نیز در واکنش به این راکت‌پراکنی‌ها از تمام ارگان‌های امنیتی و ادارات مربوطه خواسته بود که در برابر کوچک‌ترین «موضوعات سرحدی» انعطاف‌پذیری نداشته و آن‌را جدی بگیرند.

آقای محب در یک نشست امنیتی به ارگان‌های امنیتی کشور هدایت داده بود که تمامی تخطی‌های مرزی به ویژه موضوعات مربوط به خط فرضی دیورند را مستند و برای تصمیم‌گیری در مورد آن در نشست آینده‌ی امنیتی مطرح کنند.

آقای محب از کشورهای همسایه نیز خواسته بود که راه را برای منازعات هموار نکرده و براساس اصول «روابط بین دول» عمل کنند.

افغانستان پیش از این نیز به دلیل ادامه‌ی راکت‌پراکنی‌های پاکستان به خاک افغانستان، به سازمان ملل متحد شکایت کرده بود.