صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری

کابل می‌گوید از موقف قوی با طالبان گفت‌و‌گو می‌کند

اطلاعات روز: صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری می‌گوید که دولت افغانستان از نقطه نظر سیاسی و نظامی از یک موقف قوی و در عین حال از موقف جمهوریت وارد گفت‌وگو با گروه طالبان خواهد شد.

آقای صدیقی که پس از چاشت امروز (چهارشنبه، 6 سنبله) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که طالبان جز گفت‌وگو با طرف اصلی که دولت جمهوری اسلامی افغانستان است، هیچ راهی برای زنده ماندن و یا هم داخل شدن در یک زندگی سیاسی را ندارند.

به گفته‌ی او، یک جمعیت 30 میلیونی مردم افغانستان در عقب «دولت جمهوری اسلامی افغانستان» قرار دارند و از  دولت‌شان حمایت می‌کنند.

او افزود که دولت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح با قاطعیت از جمهوریت دفاع و نمایندگی خواهد کرد. به گفته‌ی سخن‌گوی رییس‌جمهور، «در جمهوریت منافع مردم افغانستان حفظ خواهد شد» و هیچ چیزی مانع رسیدن مردم افغانستان به این اهداف بزرگ ملی نخواهد شد.

آقای صدیقی همچنان گفت که دولت افغانستان پیشنهاد مذاکره با طالبان را برای ختم جنگ پیشنهاد کرده و این به معنای موقف ضعیف از نقطه نظر سیاسی و نظامی نیست و طالبان باید این «حقیقت» را بپذیرند.

سخن‌گوی رییس‌جمهوری علاوه کرد که پافشاری طالبان روی موضع‌گیری‌شان مبنی بر این که با دولت افغانستان مذاکره نمی‌کند، به این معنی است که این گروه خواستار تأمین صلح نیست. آقای صدیقی تأکید کرد هر زمانی که طالبان به این حقیقت پی ببرند که جز گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان نیست، «حتما وارد گفت‌وگو» خواهند شد.

او خاطرنشان کرد که برای حکومت افغانستان با ارزش‌ترین اولویت، مسأله‌ی صلح و ختم جنگ است و برای رسیدن به این هدف حاضر است با «گروهی که دست‌شان به ویرانی افغانستان هووز هم درگیر است، وارد مذاکره» شود.

صدیق صدیقی در مورد انتخابات نیز گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری خط سرخ مردم افغانستان است و در زمان تعیین‌شده‌ی آن برگزار خواهد شد.

آقای صدیقی گفت که مردم افغانستان در انتخابات زعیم آینده‌ی‌شان را انتخاب خواهند کرد و هیچ چیزی مانع برگزاری انتخابات نخواهد شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است تا یک ماه دیگر (ششم میزان) برگزار شود.