وزارت مالیه: ادعای عبدالله در مورد حذف پروژه‌های مناطق مرکزی از سند بودجه نادرست است

اطلاعات روز: وزارت مالیه‌ی کشور ادعای عبدالله عبدالله، رییس اجرایی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر حذف شماری از پروژه‌های انکشافی مناطق مرکزی از سوی این وزارت را رد کرده و گفته است که هیچ پروژه‌ای از سند بودجه‌ی ملی حذف نشده است.

آقای عبدالله روز گذشته (جمعه، 8 سنبله) در یک گردهمایی تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» در کابل گفته بود که وزارت مالیه و شخص محمدهمایون قیومی، سرپرست این وزارت می‌خواست برخی از پروژه‌های انکشافی مناطق مرکزی را از سند بودجه‌ی ملی حذف کند اما او جلو این کار را گرفته است.

آقای عبدالله گفته بود که وزارت مالیه دلیل حذف این پروژه‌ها را خواست یکی از بانک‌های تمویل‌کننده‌ی افغانستان عنوان کرده بوده است.

در اعلامیه‌ی وزارت مالیه که امروز شنبه منتشر شده، ضمن رد این ادعای رییس اجرایی، همچنان گفته شده است که وزارت مالیه به تنهایی تصمیم حذف پروژه‌های انکشافی را گرفته نمی‌تواند. این وزارت همچنان گفته که هیچ یک از بانک‌های تمویل‌کننده‌ی افغانستان خواستار حذف پروژه‌های انکشافی نشده است.

در اعلامیه آمده است: «سند بودجه‌ی ملی بعد از تصویب و توشیح، حیثیت سند قانونی را به خود می‌گیرد که در آن پروژه‌ها با درنظرداشت نظریات، پیشنهادات و ملاحظات مردم، اعضای کابینه و نمایندگان مردم مطابق به اولویت‌های انکشافی افغانستان گنجانیده شده و بعد از تصویب پارلمان به توشیح رییس‌جمهور می‌رسد.»

وزارت مالیه در این اعلامیه تأکید کرده است که در بررسی وسط سال، وجوه برخی پروژه‌ها با درنظرداشت ظرفیت مصارف ادارات الی ختم سال مالی 1398 تنقیص شده است. یکی از دلایل تنقیص این پروژه‌ها نیز اجراآت ضعیف ادارات و اختصاص بودجه‌ی آن به پروژه‌هایی که فعالیت‌شان دارای اجراآت بهتر بوده، گفته شده است.

این وزارت همچنان از آقای عبدالله خواسته است که «روندهای کاری حکومت را با پروسه‌ی کمپین ربط بی‌جا نداده و افکار عمومی مردم را از این منظر مشوش نسازد».