غنی: چگونگی کشته‌شدن چهار عضو یک خانواده در ننگرهار بررسی می‌شود

اطلاعات روز: محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور گفته است که چگونگی کشته‌شدن چهار عضو یک خانواده توسط نیروهای امنیت ملی در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار به‌گونه‌ی «جدی» بررسی می‌شود.

آقای غنی که امروز (پنج‌شنبه، ۱۴ سنبله) در یک نشست امنیتی در مورد این رویداد صحبت می‌کرد، افزود: «در واقعه‌ی جلال‌آباد در عملیاتی به نام ضدداعش چند جوان یک خانواده به‌صورت بی‌رحمانه کشته شدند. برای من به‌عنوان مسئول اول دولت هیچ تلفات ملکی و کشتن شخصی قابل پذیرش نیست. من به‌عنوان سرقوماندان اعلای قوای مسلح این واقعه را تا آخر به‌گونه‌ی جدی تعقیب کنم.»

او همچنان از دادستانی کل کشور خواست که چگونگی این رویداد را در روشنی قوانین نافذه در کشور بررسی و با عاملان برخورد قانونی کند.

آقای غنی تأکید کرد که در گذشته‌ها نیز اصلاحاتی برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در جریان عملیات به میان آمده، اما کافی نبوده است.

از سویی هم، رییس‌جمهوری کشور در این نشست گفت که «با تأسف فراون» به‌خاطر کشته‌شدن چهار عضو یک خانواده در شهر جلال در جریان عملیات نیروهای قطعه‌ی «۰۲ امنیت ملی» استعفای محمدمعصوم استانکزی، رییس پیشین عمومی امنیت ملی کشور را منظور کرده است.

پیش‌تر عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که در نتیجه‌ی یک عملیات نیروهای قطعه‌ی ۰۲ امنیت ملی در ساحه‌ی «مجبورآباد» در ناحیه‌ی چهارم شهرداری جلال‌آباد شب گذشته (چهارشنبه، ۱۳ سنبله) چهار عضو یک خانواده کشته شده‌اند.

به‌دنبال وقوع این رویداد، دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار با نشر اعلامیه‌ای از ریاست‌جمهوری افغانستان خواسته بود که برای بررسی و تحقیق این قضیه و جلوگیری از رویدادهای مشابهی در آینده، یک هیأت بلندرتیه‌ی دولتی را به این ولایت بفرستد.

از سویی هم، لعل‌محمد درانی، از متنفذان قومی در ولایت ننگرهار به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که کشته‌شدگان در این حمله‌ی نیروهای امنیت ملی، باهم برادر بوده‌اند.

به گفته‌ی او، این حمله در حالی صورت گرفته است که یکی از این چهار برادر دیروز از حج آمده بوده است و آنان شب به همین مناسبت در خانه‌ی شان مهمانی داشته بوده‌اند.

آقای درانی افزوده بود که وابستگان این افراد، جنازه‌های آنان را در پیش‌ ساختمان‌های ولایت و کمیسیون ولایتی حقوق بشر در ننگرهار آورده و با راه‌اندازی راهپیمایی، دروازه‌های ساختمان این ادارات را بسته‌اند. به گفته‌ی او، در میان کشته‌شدگان عبدالقادر صدیق، از مشاوران مجلس سنای کشور نیز شامل می‌باشد.

فضل‌هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا نیز با نشر اعلامیه‌ای تأکید کرده بود که عبدالقادر صدیقی مشاور این مجلس بوده و در این حمله کشته شده است.