نخستین محموله‌ی صادراتی افغانستان از بندر حیرتان به چین فرستاده شد

اطلاعات روز: وزارت ترانسپورت اعلام کرده است که نخستین محموله‌ی صادراتی افغانستان روز گذشته (پنج‌شنبه، 14 سنبله) از شهرک بندری حیرتان در شمال کشور، به چین فرستاده شده است.

براساس معلومات وزارت ترانسپورت، وزن مجموعی این محموله‌ی صادراتی یک‌هزار و 100 تُن گفته شده که در 41 واگون بارگیری شده است. همچنان گفته شده است که بیشتر این محموله‌ی صادراتی را سنگ تالک تشکیل می‌دهد که بعد از پروسس و دسته‌بندی، از آن در تولید داروهای طبی استفاده می‌شود.

یما یاری، سرپرست این وزارت روز پنج‌شنبه در محفلی که به همین مناسبت در شهرک بندری حیرتان برگزار شده بود، گفته است: «وعده‌ی ما این است که از طریق بازشدن و انکشاف راه‌های ترانسپورتی، تولیدات و محصولات کشور را به بازارهای بزرگ جهان برسانیم.»

گفتنی است که در این محفل افزون بر سرپرست وزارت ترانسپورت، شماری از مقام‌های ارشد حکومتی، مقام‌های محلی، سفیران کشورهای ازبکستان و قزاقستان، کنسل تجارتی خلق چین در کابل و شماری از تاجران ملی نیز حضور داشته‌اند.

در همین حال دفتر مطبوعاتی والی بلخ نیز در اعلامیه‌ای گفته است که نخستین محموله‌ی صادراتی افغانستان از مسیر ترانزیتی کشورهای ازبکستان و قزاقستان به چین فرستاده شده و قرار است تا دوازده روز آینده به مقصد برسد.

‎چین از بزرگ‌ترین شرکای تجارتی افغانستان است که سالانه به ارزش بیش از یک میلیارد دالر کالا به افغانستان صادر می‌کند.

افغانستان نیز در سال گذشته‌ی میلادی از طریق دهلیز هوایی، بیش از یک هزار و ۳۰۰ تُن جلغوزه به چین صادر کرد که ارزش آن ۴۵ میلیون دالر اعلام شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *