ترمپ گفت‌وگوهای صلح با طالبان را متوقف کرد

اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا گفت‌وگوهای صلح میان هیأت امریکایی و گروه طالبان را متوقف کرده است.

آقای ترمپ ناوقت شب گذشته (شنبه، ۱۶ سنبله) در رشته‌تویتی گفته است که او علاوه بر متوقف‌کردن این مذاکرات، دیدار امروزش (یک‌شنبه، ۱۷ سنبله) با محمداشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان و رهبران طالبان در کمپ «دیوید» را نیز لغو کرده است.

رییس‌جمهوری امریکا دلیل متوقف‌کردن مذاکرات و لغو این دیدارها را کشته‌شدن یک سرباز امریکایی و یازده نفر دیگر در حمله‌ی اخیر این گروه در کابل خوانده است.

این حمله سه روز پیش (پنج‌شنبه، ۱۳ سنبله) با استفاده از یک موتر بمب‌گذاری‌شده نوع «تونس» در ساحه‌ی «سرک مکروریان اول» در حوزه‌ی نهم امنیتی شهر کابل رخ داده بود. وزارت امور داخله‌ی کشور اعلام کرده بود که در این حمله ده غیرنظامی کشته و ۴۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

گروه طالبان اما با مسئولیت‌گرفتن این حمله گفته بود در این حمله یک کاروان نیروهای خارجی و ریاست چهل امنیت ملی را هدف قرار داده است.

در همین حال، آقای ترمپ دلیل وقوع این حمله را تقویت موقف این گروه در مذاکرات صلح خوانده، تأکید کرده است که با انجام این‌گونه حملات، موقف این گروه بدتر می‌شود. او گفته است که اگر این گروه نتواند در جریان مذاکرات صلح به آتش‌بس توافق کند، هیچ گاهی قدرت مذاکره‌‌ی معنادار را نمی‌یابد.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور ساعاتی پس از این تصامیم رییس‌جمهوری امریکا در تویتی نوشته است که «دولت افغانستان به زودی موقف رسمی خود را در مورد انکشافات اخیر روند صلح با طالبان اعلام می‌کند».

در همین حال، شماری از رسانه‌ها به نقل از منابع‌شان گفته‌اند که نمایندگان گروه طالبان قرار است نشست فوری و داخلی را در مورد این تصمیم رییس‌جمهوری آمریکا برگزار کنند.

دونالد ترمپ در حالی گفت‌وگوهای صلح با رهبران طالبان و رییس‌جمهور غنی را لغو و مذاکرات صلح را متوقف کرده است که زلمی خلیل‌زاد همزمان با پایان دور نهم مذاکرات امریکا و طالبان در قطر به کابل آمده و گفته بود که دو طرف در اصول باهم به توافق رسیده‌اند و تنها به تأیید دونالد ترمپ نیاز دارد.

آقای خلیل‌زاد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در کابل گفته بود که براساس این توافق، در مرحله‌ی نخست پنج هزار سرباز از پنج پایگاه خارج می‌شوند و در عوض طالبان خشونت را در کابل و پروان کاهش می‌دهند.

او گفته بود: «در ۱۳۵ روز پنج پایگاه را ترک می‌کنیم. اگر کوشش شود که نظریات یک طرف بالای دیگران قبول شود، معنایش جنگ است.»

به دنبال آن شماری از دیپلمات‌های پیشین امریکایی، وزیر خارجه و وزیر دفاع امریکا نیز نسبت به این توافقنامه ابراز نگرانی کرده بودند. حکومت افغانستان نیز از خلیل‌زاد در مورد پیامدهای احتمالی این توافقنامه وضاحت خواسته بود.

کمیته‌ی روابط خارجی کانگرس امریکا نیز سه روز پیش از زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی این کشور برای صلح افغانستان خواسته بود که برای وضاحت در مورد توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان، به نشست ویژه‌ی این کمیته حاضر شود.

الیوت اینگل، رییس این کمیته کانگرس امریکا در نامه‌ای عنوانی آقای خلیل‌زاد، از او خواسته بود که در مورد سود، زیان و پیامدهای احتمالی این توافق‌نامه به کانگرس توضیحات بدهد.