انتخابات افغانستان و امنیت

انتخابات و امنیت؛ پایتخت‌نشینان نگران امنیت و سلامت انتخابات‌اند

اطلاعات روز: انتخابات ریاست‌جمهوری کم‌تر از بیست روز باقی مانده است. همزمان با آن در اوج گفت‌وگوها و تنش‌های صلح و جنگ، مسئولان امنیتی و امور انتخاباتی پایتخت از شفافیت و امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو اطمینان می‌دهند. با توجه به پیشینه‌ی جنجالی انتخابات سال گذشته‌ی کابل و وضعیت حساس کنونی، امنیت، سلامت و شفافیت انتخابات در شهر و ولایتی که بیش از پنج میلیون جمعیت دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چیزی که شماری از رییسان ناحیه‌ها و وکلای گذر شهر کابل امروز (یک‌شنبه، 17 سنبله) در کنفرانس مردمی ریاست پولیس مردمی وزارت امور داخله از آن ابراز نگرانی کردند.

سیدمحمد روشن‌دل، فرمانده پولیس کابل در کنفرانس خبری امروز گفت که برای تأمین امنیت انتخابات براساس پلان امنیتی سه‌مرحله‌‌ای که قبلا تهیه شده است تا آخرین مرحله‌ی انتخابات عمل خواهد کرد: مراحل پیش، جریان و پس از انتخابات. مراحلی که در آن تأمین امنیت کارمندان و کمیشنران کمیسیون‌ها، نامزدان و پیکارهای انتخاباتی‌شان، انتقال مواد انتخاباتی، مراکز رأی‌گیری، انتقال دوباره مواد، شمارش آرا و اعلام نتایج را شامل می‌شود. آقای روشن‌دل از عملکرد بی‌طرفانه‌ و غیرسیاسی نیروهای امنیتی زیر فرماندهی‌اش در جریان این مأموریت نیز اطمینان داد.

در اوج پیکارهای انتخاباتی، آقای روشن‌دل گفت که تا کنون امنیت حدود 60 گردهمایی انتخاباتی را به خوبی تأمین کرده و در تأمین امنیت سایر گردهمایی‌ها و امنیت روز انتخابات در 558 مرکز کابل نیز متعهد است.

وحیدالله تلون، رییس کمیسیون مستقل انتخابات کابل از شفافیت در انتخابات پیش‌رو اطمینان داد. او از چالش‌های انتخابات سال گذشته نیز یادآوری کرد که به باور او بر اعتماد و اشتراک مردم نسبت به انتخابات امسال تأثیر گذاشته است. او گفت که که با توجه به مشکلاتی که انتخابات سال گذشته داشت، مردم در ولسوالی‌ها و ناحیه‌ها نسبت به شفافیت انتخابات بی‌اعتماد شده‌اند. از این‌رو گاهی در «تخصیص مساجد، مکاتب و ساختمان‌های عمومی برای روز رأی‌گیری» همکاری نمی‌کنند.

عدم پرداخت معاش 17 هزار و 128 کارمند ساحوی‌ کابل از سوی کمیسیون به باور آقای تلون یکی از عامل‌های بی‌اعتمادی مردم نسبت به روند انتخابات است. او گفت که پول برای پرداخت معاش این شمار کارمند در نزد کمیسیون وجود دارد، اما در میکانیزم پرداخت و طی مراحل اسناد از سوی کارمندان تا هنوز مشکل وجود دارد: «اسنادی دقیقی که کدام کارمند و در کدام ساحه کار کرده، وجود ندارد. یک شناسنامه برای 10 ساحه نام‌گذاری شده است. میکانیزم پرداخت نیز واضح و مشخص نیست.» آقای تلون گفت که در صورت ارائه اسناد شفاف، تعهد به پرداخت آن دارند. در این دور چنین مشکلات تکرار نخواهد شد و ذهنیت منفی که از این خاطر ایجاد شده است باید بر طرف شود.

شماری از وکلای گذر از استخدام غیرشفاف افراد «بی سواد، غیرمسلکی و فاسد» در مراکز رأی‌دهی انتقاد می‌کنند و می‌گویند که حق دارند تا این‌گونه افراد را نگذارند داخل مساجد و اماکن عمومی‌شان شوند. ببرک صافی، رییس وکلای گذر ناحیه نهم شهر کابل در کنفرانس امروز گفت که شماری از کارمندان ساحوی انتخابات سال گذشته در مساجد و اماکن مقدس مرتکب فساد جنسی و اخلاقی شده بودند. چیزی که به باور آنان قابل قبول و تحمل نیست. همچنان او از بی‌سوادبودن و غیرمسلکی‌بودن کارمندان ساحوی کمیسیون نیز انتقاد کرد. او گفت که در یک ساحه‌ای که باید 42 هزار نفر در یک روز رأی دهند، اما بنابر ناتوانی و بی‌سوادی کارمندان در یک ساعت 20 نفر رأی داده نمی‌توانند. به باور آقای صافی، این باعث شد که انتخابات سال گذشته در دو روز برگزار شود و در تعداد زیادی از مراکز، رأی‌دهندگان نتوانند رأی بدهند.

اما رییس کمیسیون ولایتی کابل در پاسخ می‌گوید که در هفته‌های آینده حدود 31 هزار و 820 ترینر برای آموزش کارمندان ساحوی در 21 ناحیه و 14 ولسوالی کابل اعزام خواهند کرد تا مشکلات سال گذشته تکرار نشود.

کنفرانس مردمی به هدف هماهنگی میان مردم و پولیس در انتخابات ریاست‌جمهوری 6 میزان، از سوی ریاست پولیس مردمی وزارت امور داخله برگزار شده بود. عبدالمعین معین رییس ریاست پولیس مردمی این وزارت در این کنفرانس گفت که جهت تأمین ارتباط بین پولیس و مردم شوراهای پولیس مردمی را در سراسر ولایت‌ها و حوزه‌های امنیتی تشکیل خواهد داد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *