ترمپ: گفت‌وگو با طالبان منتفی است

اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا دو روز پس از لغو دیدار با رهبران گروه طالبان در امریکا، گفته است که گفت‌وگوها با طالبان منتفی است.

آقای ترمپ روز گذشته (دوشنبه، 18 سنبله) در گفت‌وگو با خبرنگاران افزوده است که دیدار با رهبران طالبان به تصمیم شخص او برنامه ریزی شده بود و لغو آن نیز از سوی خودش صورت گرفته است.

او شنبه شب (16 سنبله) در رشته‌تویتی اعلام کرد که روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان را به دلیل کشته‌شدن یک سرباز امریکایی و یازده نفر دیگر در حمله‌ی اخیر طالبان در کابل، متوقف کرده است.

این در حالی است که براساس گفته‌های زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، امریکا و طالبان در نُه دور مذاکره در اصول باهم به توافق رسیده بودند.

به دنبال تصمیم دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا مبنی بر توقف گفت‌وگوهای صلح امریکا با طالبان، حکومت افغانستان اعلام کرد که این گفت‌وگوها به دلیل ادامه‌ی خشونت‌ها و جنگ جاری طالبان در برابر مردم افغانستان متوقف شده است.

گروه طالبان نیز اعلام کرد که متوقف‌کردن این مذاکرات، بیانگر تزلزل امریکا در تعامل سیاسی می‌باشد.

به نقل از اعلامیه‌ی این گروه، پیش از امضای توافق‌نامه، واکنش‌نشان‌دادن به یک حمله بیانگر حوصله‌مندی و تجربه نمی‌باشد.

این گروه افزوده بود که به برگشت موقف امریکا مبنی بر آغاز مذاکرات با طالبان، همچنان امیدوار است، اما تأکید کرده بود که جنگ‌جویان طالبان تا خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان به جنگ‌شان ادامه می‌دهند.

از سویی هم دونالد ترمپ ناوقت روز دوشنبه در یک پیام تویتری نوشته است که سربازان امریکایی در حالی که قرار نبود به عنوان پولیس در افغانستان خدمت کنند، اما این وظیفه را انجام داده‌اند.

رییس‌جمهور ترمپ نوشته است: «در چهار روز گذشته ما دشمنان خود را سخت‌تر از هر زمانی در ده سال گذشته ضربه زده‌ایم.»

در همین حال جنرال کنیت مک کنزی، فرمانده مرکزی نیروهای امریکا در جریان سفرش به افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته است که احتمال دارد عملیات‌های نظامی این کشور در برابر طالبان افزایش یاید.