ولسوالی «کران و منجان» بدخشان به تصرف نیروهای دولتی درآمد

اطلاعات روز: منابع محلی در ولایت بدخشان می‌گویند که ولسوالی کران و منجان این ولایت صبح امروز (چهارشنبه، 20 سنبله) به تصرف نیروهای دولتی درآمده است. این ولسوالی حدود دوماه پیش به‌دست طالبان سقوط کرده بود.

نیک‌محمد نظری، سخن‌گوی والی بدخشان به روزنامه اطلاعات روز گفت که از ده روز بدینسو عملیات نیروهای امنیتی در بخش‌های مختلف این ولایت جریان داشت و سرانجام صبح امروز نیروهای کمکی که از ولایت پنجشیر به بدخشان اعزام شده بودند، به همکاری مردم محل ولسوالی کران و منجان را تصرف کرده‌اند.

آقای نظری گفت که حاجی عبدالملک، از فرماندهان محلی در ولسوالی کران و منجان که چندی پیش به طالبان تسلیم شده بود، صبح امروز با ۴۰ نفر از افراد تحت امرش و حمایت نیروهای امنیتی در برابر طالبان دست به قیام زده و به کمک نیروهای امنیتی اداره‌ی این ولسوالی را از نزد طالبان پس گرفته‌اند.

او افزود که در جریان این عملیات به جنگ‌جویان گروه طالبان تلفات سنگین وارد شده اما آمار آن تا کنون مشخص نشده است. او افزود که به نیروهای امنیتی و مردم محل در این عملیات آسیبی نرسیده است.

گروه طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته است.

جنگ‌جویان گروه طالبان اواخر ماه سرطان سال جاری در یک حمله‌ی تهاجمی گسترده کنترل ولسوالی کران و منجان و همین طور کنترل معدن لاجورد «کران و منجان» در این ولسوالی را تصرف کرده بودند.

معدن لاجورد کران و منجان تنها معدن لاجورد در ولایت بدخشان است که پیش از این به‌صورت غیرقانونی و سنتی از سوی شماری از زورمندان محلی استخراج می‌شد، اما کار استخراج آن از دو سال پیش به این طرف ممنوع شده بود.

ولسوالی کران و منجان در حالی به تصرف نیروهای دولتی درآمده است که در یک هفته‌ی اخیر دو ولسوالی دیگر این ولایت (وردوج و یمگان) نیز به تصرف نیروهای دولتی درآمده بود.

براساس معلومات وزارت دفاع، ولسوالی وردوج پس از پنج سال و ولسوالی یمگان نیز پس از چهار سال از سوی نیروهای دولتی تصرف شده است.