شماری از اعضای حزب جمعیت در هرات: سران حکومت در پی مهندسی انتخابات‌‌اند

سلیم مقیمی

شماری از سران حزب جمعیت اسلامی روز سه‌شنبه (19سنبله) در هرات موضع‌شان در مورد انتخابات و صلح را بیان کردند. به باور آنان، سران حکومت وحدت ملی در حال مهندسی انتخابات‌اند. همچنین از دید آنان، شکست مذاکرات ممکن است دوباره افغانستان را به بحران ببرد و توقف ناگهانی آن نگران‌کننده است. این شمار از اعضای رهبری حزب جمعیت تأکید کردند که مذاکرات صلح باید دوباره از سر گرفته شود. سخنرانان این ‌نشست مشورتی در هرات گفتند که در چنین شرایط باید «دولت موقت انتقالی» روی‌ کار آید و در مورد سرنوشت انتخابات و مشروعیت نظام بعدی تصمیم بگیرد.

محمدیونس قانونی، از چهره‌های ارشد حزب جمعیت اسلامی و معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان در این گردهمایی نسبت به توقف ناگهانی مذاکرات صلح از سوی ترمپ، ابراز نگرانی کرد. قانونی گفت که شکست مذاکرات صلح کشور را به بحران خواهد برد و باید صلح باعزت و روشن در کشور برقرار شود.

آقای قانونی در مورد انتخابات گفت که سران حکومت وحدت ملی در مدیریت انتخابات ناکام است و انتخابات به سمت جنگ‌های قومی می‌رود. از نظر آقای قانونی نتیجه‌ی آن از همین‎حالا مورد قبول مردم نیست. به گفته‌ی وی غنی و عبدالله با دست‌برد در انتخابات، تلاش دارد در قدرت همچنان باقی بمانند. معاون پیشین رییس‌جمهوری همچنان انتخابات را با سه چالش بزرگ امنیت، مشروعیت و سلامت همراه دانست.

عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و والی پیشین ولایت بلخ بار دیگر به اشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور تاخت. آقای نور گفت که اشرف غنی طی پنج سال گذشته هیچ دست‌آوردی برای افغانستان نداشته است. به بیان آقای نور در پنج سال گذشته، نرخ بیکاری به 60 درصد رسید، 65 درصد شهروندان کشور زیر خط فقر قرار گرفتند، بیش‌تر شاهراه‌های کشور به ولایت های شمالی ناامن شد، و روزانه 150 تابوت به خانه‌های مردم افغانستان می‌رود.

عطامحمد نور در این گردهمایی دسته انتخاباتی دولت‌ساز را تابوت‌ساز خواند و گفت که انتخابات را با این وضعیت قابل قبول نمی‌داند.

او همچنان تأکید کرد، اشرف غنی و عبدالله از همین حالا مهندسی انتخابات را آغاز کرده و انتخابات ششم میزان یک افتضاح دیگر را در تاریخ معاصر کشور رقم خواهد زد.

در این گردهمایی یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از مهندسی انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز نگرانی کرد.

احمدولی مسعود، رهبر دسته انتخاباتی وفاق ملی گفت که اشرف غنی و عبدالله از امکانات دولتی به سودشان کمپین می‌کنند و 15 نامزد دیگر به‌دلیل نداشتن منابع مالی سرشار، توانایی رقابت با آنان را ندارند.

آقای مسعود گفت: «ششم میزان روز تاریخی در افغانستان خواهد بود و درآن روز حتا اگر انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار نشود، نظام کنون که برخلاف قانون اساسی کشور است، باید تغییر کند و آقایان غنی و عبدالله باید از سمت‌های‌شان استعفا کنند.»

در همین حال محمداسماعیل خان، عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان و میزبان این نشست از رهبران طالبان ‏خواست تا ادامه‌ی گفت‌وگوهای صلح را برای استقرار یک ثبات دایمی در کشور با رهبران سیاسی و جهادی آغاز کنند. او خطاب به طالبان گفت: «خجالت بکشید و سر پیش پاکستان و قطر خم نکنید، بلکه در کنار مجاهدان قرار گرفته و برای حل مشکلات کشور کار کنید.»

این عضو حزب جمعیت اسلامی برگزاری مذکرات صلح در قطر را یک اشتباه توصیف کرد و تأکید کرد که قطر با داشتن بیش از یک میلیون نفوس، یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا است. وی هشدار داد اگر رهبران حکومت به تک‌روی‌شان ادامه دهند، کشور به بحران خواهد رفت.

این رهبران سیاسی و جهادی تأکید کردند که هنوز از هیچ نامزدی به‌دلیل احتمال تقلب گسترده از ‏سوی ارگ و سپیدار در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام حمایت نکردند و اگر دولت و جامعه جهانی برای ‏شفافیت انتخابات تلاش نکنند، مردم به پای صندوق‌های رای نخواهند رفت. ‏

نشست مشورتی هرات روز سه‌شنبه با حضور یونس قانونی، عطامحمد نور، بسم‌الله محمدی، احمدولی مسعود، عبدالستار مراد، کلیم‌الله نقیبی و برخی دیگر از چهره‌های حزب جمعیت اسلامی و با میزبانی محمداسماعیل خان از رهبران بانفوذ جهادی در هرات برگزار شد.