ارگ از بهبود امنیت تا 10 روز دیگر خبر می‌دهد

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که تا ده روز آینده وضعیت امنیتی کشور شاهد تغییراتی مثبت خواهد بود و عملیات‌هایی را که از چندی بدینسو از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی به‌منظور تأمین امنیت انتخابات راه‌اندازی شده است، نتایج آن‌را مردم افغانستان خواهند دید.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری که در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، به بازپس‌گیری شماری از ولسوالی‌ها از نزد طالبان در ولایت‌های بدخشان، تخار، فراه و… اشاره کرد و گفت که بازپس‌گیری این ولسوالی‌ها قوت و توانایی نیروهای امنیتی در هفته‌های اخیر را نشان می‌دهد.

آقای صدیقی همچنان گفت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان سال جاری و تشویق مردم برای اشتراک گسترده در این روند از اولویت‌های حکومت افغانستان است و هیچ قدرت و هیچ مانعی نمی‌تواند جلو برگزاری انتخابات را بگیرد.

او گفت: «کسانی که در تلاش‌اند تا این پروسه را بدنام کنند و سبوتاژ کنند و زمزمه‌ی حکومت موقت را سر می‌دهند، آنها مخالف نظام جمهوریت و مردم ما است و در هم‌سویی با دشمنان مردم افغانستان قرار دارد.»

به گفته‌ی آقای صدیقی، حکومت افغانستان و کمیسیون‌های انتخاباتی به برگزاری انتخابات در یک فضای امن و عاری از تقلب متعهد اند.

او گفت که اخیرا رییس‌جمهور اشرف غنی به تمامی مسئولان نظامی و غیرنظامی در مرکز و ولایت‌ها هدایت داده است تا به هیچ صورت در امور کاری کمیسیون‌های انتخابات مداخله نکنند و هر عملی که شفافیت و سلامت انتخابات را زیر سوال ببرد، به گونه‌ی جدی مورد تعقیب قرار دهد.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در این نشست خبری از تمامی شرکای انتخاباتی به‌شمول نهادهای ناظر ملی و بین‌المللی، احزاب، جامعه مدنی و رسانه‌ها نیز خواست که به گونه‌ی گسترده انتخابات ریاست‌جمهوری را نظارت کنند.

توقف تلاش‌های صلح

از سویی هم سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در این نشست خبری گفت که حکومت افغانستان تا روز برگزاری انتخابات ششم میزان، تلاش‌های خود راجع به روند صلح را متوقف ساخته و به انتخابات اولویت قایل شده است.

آقای صدیقی گفت که پیشبرد روند صلح یکی از اولویت‌های حکومت منتخب آینده خواهد بود و این روند پس از مشوره‌های ملی، منطقوی و بین‌المللی توسط حکومت آینده‌ی افغانستان به پیش برده خواهد شد.

او گفت: «به باور ما کلید مشروعیت صلح در برگزاری انتخابات است و صلح بدون مشروعیت تأمین شده نمی‌تواند و مشروعیت صلح نیز بدون انتخابات به‌میان نمی‌َآید.»

حکومت افغانستان در حالی تلاش‌ها برای دست‌یابی به صلح در این کشور را متوقف کرده است که پیش از این دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا نیز گفت‌وگوهای صلح با طالبان را به دلیل کشته‌شدن یک سرباز امریکایی و یازده نفر دیگر در یک حمله‌ی طالبان در کابل، متوقف کرده بود.

روند مذاکرات امریکا و طالبان آنگونه که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان بیان کرده بود، دو طرف در نُه دور مذاکره که مدت ده ماه زمان را در بر گرفت، در اصول باهم به توافق رسیده بودند.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری یک‌بار دیگر تأکید کرد که طالبان عامل اصلی توقف روند صلح بوده است. گروه طالبان اما توقف مذاکرات صلح با امریکا را بیانگر تزلزل امریکا در تعامل سیاسی عنوان کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *