عکس: آرشیف

کرزی: از امریکا می‌خواهیم که مذاکرات صلح با طالبان را به‌ زودترین فرصت از سر گیرد

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور می‌گوید که صلح از خواسته‌های اساسی مردم افغانستان است و امریکا باید مذاکرات صلح با طالبان را به زودترین فرصت ممکن از سر گیرد.

آقای کرزی که امروز (پنج‌شنبه، ۲۸ سنبله) در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «از دولت امریکا می‌خواهیم که مذاکرات صلح با طالبان و مردم افغانستان را به زودترین فرصت آغاز کند.»

او تأکید کرد که این مذاکرات باید شفاف، واضح و برای افغانستان و صلح افغانستان باشد.

رییس‌جمهوری پیشین کشور همچنان در بخشی از صحبت‌هایش خطاب به گروه طالبان گفت که این گروه به جای تأکید بر مذاکره با دولت امریکا و «خارجی‌ها» در مورد صلح افغانستان نخست با مردم افغانستان مذاکره کند و سپس با خارجی‌ها مذاکره کند.

او تأکید کرد: «گروه طالبان باید درک کند که در معامله با امریکا نمی‌تواند در افغانستان حکومت کند و صاحب این خاک شود.» به گفته‌ی او، مذاکره‌ی بین‌الافغانی تنها را ه حقیقی استقرار صلح در افغانستان است.

آقای کرزی همچنان گفت که پس از توافق صلح بین‌الافغانی دو طرف می‌توانند با «قوت بهتر، صدای محکم‌تر» با درنظرداشت منفعت افغانستان با خارجی‌ها صحبت کنند.

آقای کرزی در حالی از امریکا خواسته است که مذاکرات صلح با طالبان را از سر گیرد که دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا مذاکره با طالبان را منتفی اعلام کرده است. او پیشتر در تویتی نوشته بود: «مذاکره با طالبان دیگر مرده است.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *