ترمپ: به دلیل حاضرنشدن طالبان به آتش‌بس، مذاکرات با این گروه را متوقف کردم

اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا به تازگی گفته است که دلیل توقف مذاکرات و لغو دیدار با رهبران طالبان، حاضرنشدن این گروه به پذیرفتن آتش‌بس بوده است.

آقای ترمپ این اظهارات را روز گذشته (جمعه، 29 سنبله) در یک نشست خبری مشترک با سکات موریسن، نخست‌وزیر استرالیا در واشنگتن مطرح کرده است.

او افزوده است که طالبان در محاسبات خود اشتباه کردند چون به این نظر بودند که تشدید خشونت‌ها منجر به امتیازگیری بیشتر می‌شود.

رییس‌جمهوری امریکا در این نشست خبری به خبرنگاران گفت است: «من برای دیدار با طالبان آمادگی کامل داشتم، اما وقتی که فهمیدم آن‌ها حاضر به آتش‌بس نیستند، گفتم که پس چرا باید زحمت بکشم؟»

به گفته‌ی او، «طالبان گمان کرده بودند که کشتن مردم نشانه‌ی قوت‌شان است».

ترمپ باوجودی که برنامه‌ی دیدارش با رهبران طالبان با انتقادهایی در امریکا روبه‌رو شد، یک بار دیگر از این برنامه‌اش دفاع کرده و گفته است که او برای دیدار با هر کسی آماده است و فکر می‌کند که دیدار و گفت‌وگو کمک می‌کند که مخالفان خود را بهتر بشناسد.

او در عین حال تأکید کرده است که با توقف مذاکرات، فشارهای نظامی برای سرکوب گروه طالبان را شدت بخشیده است.

این در حالی است که رییس‌جمهور ترمپ به تاریخ شانزدهم سنبله اعلام کرده بود که مذاکرات با طالبان به دلیل کشته‌شدن یک سرباز امریکایی و یازده نفر دیگر در یک حمله‌ی طالبان در کابل متوقف کرده و دیدار با رهبران طالبان و رییس‌جمهور اشرف غنی را که قرار بود در کمپ دیوید انجام شود، نیز لغو کرده است.

از سویی هم آقای ترمپ در این نشست خبری گفته است که می‌تواند خیلی زود به جنگ افغانستان خاتمه بدهد، اما او نمی‌خواهد ده میلیون نفر در این کشور کشته شوند.

او علاوه کرده است: «ما در افغانستان بسیار تأثیرگذار بوده‌ایم، و اگر ما می‌خواستیم که با یک روش خاص جنگ کنیم، ما به‌زودی برنده‌ی جنگ افغانستان بودیم، اما اگر ما این‌کار را بکنیم واقعا شماری زیادی، ده میلیون نفر می‌میرند و ما فکر می‌کنیم که این ضرور نیست.»

ترمپ پیش از این نیز این اظهارات را مطرح کرده بود، اظهاراتی را که واکنش حکومت افغانستان را در پی داشت. حکومت افغانستان از امریکا خواسته بود که در مورد این اظهارات آقای ترمپ وضاحت بدهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *