صلح افغانستان؛ خلیل‌زاد با عمران خان دیدار کرد

اطلاعات روز: عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در حاشیه‌ی نشست سالانه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویارک با زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان دیدار کرده است.

رسانه‌های پاکستانی به نقل از شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی این کشور گزارش کرده‌اند که این دیدار در حضور لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه سنای امریکا انجام شده است.

آقای قریشی همچنان گفته است که آقای خلیل‌زاد در این دیدار درباره‌ی گفت‌وگوهایش با طالبان، ماهیت این گفت‌وگوها و انتظارهایی که او در آینده دارد، توضیحات داده است.

خلیل‌زاد در حالی با عمران خان در مورد صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده است که پاکستان یکی از حامیان اصلی گروه طالبان پنداشته می‌شود و حکومت افغانستان نیز بارها گفته است که صلح در افغانستان بدون همکاری صادقانه‌ی پاکستان تأمین نمی‌شود.

از سویی هم پیش از این زلمی خلیل‌زاد گفته بود که او در نُه دور مذاکره با طالبان، با این گروه در اصول به توافق رسیده است و منتظر تأیید رییس‌جمهور دونالد ترمپ است.

آقای ترمپ اما به تاریخ شانزدهم سنبله اعلام کرد که مذاکرات با طالبان را به دلیل کشته‌شدن یک سرباز امریکایی و یازده نفر دیگر در یک حمله‌ی طالبان در کابل متوقف کرده است. هرچند گروه طالبان پس از توقف مذاکرات، بارها به از سرگیری مذاکرات تمایل نشان داده، اما ترمپ تأکید کرده است که مذاکره با طالبان منتفی است.

از سویی هم به پس از توقف مذاکرات، هیأتی از طالبان به کشورهای روسیه، ایران و چین سفر کرده و در مورد صلح افغانستان با مقام‌های سه کشور بحث و گفت‌وگو کرده است.

روز گذشته (یک‌شنبه، 31 سنبله) سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در رشته تویتی اعلام کرد که ملا برادر، رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر در دیدار با دین شیجو، نماینده‌ی خاص چین برای افغانستان گفته است که طالبان در نُه دور مذاکره با امریکا به یک توافق همه‌جانبه دست یافته بود، اما این که رییس‌جمهوری امریکا آن‌را نپذیرفته، مسئولیت ادامه‌ی ویرانی و خونریزی به دوش او [ترمپ] است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *